Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1053 ggr
mvj
8/10/19, 3:00 PM

Har ngn likadan ugn (NABER N50P) som jag har?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej!

Bifogar bilder på den begagnade ugn som jag har köpt. Jag har skröjbränt lergods och stengods samt glaserat i den men behöver lära mig mer om ugnen. Finns ngn som har en likadan och kan dela med sig av erfarenhet?

Tack på förhand!

Annons:
Bo§e
8/11/19, 1:48 PM
#1

Det är i grunden en bra ugn.    

Men, eftersom den är tillverkad 1980 är innertaket troligen gjort av fiber,  och i stengodssammanhang kan det hända att det inte håller så länge, och får bytas.   Men Naber har reparationssatser till detta, bestående av båda isoleringskikten (1 skiva kaolinfiber och 1 skiva kalciumsilikat) samt lämpligt lim m.m..  Kan beställas.  För att byta innertaket får man skära loss den övre täckplåten  (några punktsvetsar….enkelt…) och utföra reparationen "uppifrån".

När det blir dags för elementbyte får man se till att få element med rätt kilowattal (som står på typskylten), eftersom N50 förekom i flera versioner med olika effekter.   Man får se till att det inte blir något missförstånd vid elementbeställning, och försäkra sig om att den som tar emot beställningen verkligen lyssnat och antecknat effekten korrekt…😮.   Det gäller förstås oavsett om det handlar om ett enstaka element eller en hel sats……

Upp till toppen
Annons: