Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1036 ggr
kyrkerud
2019-08-12 22:07

laga sprickor

Hej,

jag har just tagit ut mina drejade och tummade  (och skröjade ) skålar ur "glödugnen", dvs bränt på glödbädd i oljefat ,som enligt mitt tycke blev superfina MEN med flera sprickor : ( 

Skålarna är ca 40x40cm

Är det någon som har ett bra tips på hur man kan laga sådana sprickor utan att det syns för mycket? Och framförallt, att godset inte spricker än mera? Jag vill gärna ha kärlen med på konstvandringen , trots sprickorna…

Tacksam för svar!

Annons:
[rolnor]
2019-08-12 22:28
#1

Så stora fat spricker lätt när man inte kan reglera uppvärmningen på ett bra sätt. Finns en teknik där man lagar med guld som blir läckert men då syns ju sprickorna ännu mer och det vill du ju inte. Överlag är det svårt laga skröjat, dölja/limma med glasyr eller limma med epoxi är mina förslag. Vid glasyrbränning försvinner det fina från glödbränningen tyvärr.

kyrkerud
2019-08-13 17:56
#2

Tack rolnor,låter i sig spännande att laga med guld,har också tänkt på det.Kollade lite på nätet och där finns olika "guldfärglösningar".Har du erfarenhet på någon som fungerar bra? Och vad för slags lim?

[rolnor]
2019-08-13 19:07
#3

Skulle skrivit det, att om du lagar med guld krävs bränning som förstör fina färgningen på dina fat. Lim tänker jag epoxi men det blir ju aldrig snyggt.

kyrkerud
2019-08-13 21:42
#4

ja det är väl bara att prova nåt lim och guldfärg utan bränning alternativt låta de vara som de är…

…tack rolnor!

Upp till toppen
Annons: