Annons:
Etikettdekorera
Läst 1022 ggr
katar2
8/18/19, 6:23 PM

Stämplar

Hej, Jag har tidigare använt stämplar och färg med dekorfärg/ballclay/glycerin (50/50). Använt på Porslinslera med olika transparenta glasyrer och det har då (många år sedan) fungerat utmärkt. Stämplat på både skröjad och oskröjad lera. Nu har jag börjat prova igen men nu smetas det stämplade ut när det är glasyrbränt och färgen blir svag svag och tråkig. Även provat med keramik-stämpeldynor (från USA) med lite bättre men liknande resultat. Vad skall jag använda? Jag vill ha stark färg och tydligt tryck med framträdande detaljer! Använder svart dekorfärg/stämpeldyna. Skall jag bara använda dekorfärg med glycerin ( för konstisens)? Lämnar jag det oglaserat blir det bra resultat. Tacksam för svar

Katrin

  • Redigerat 9/8/20, 11:33 PM av Ulla
Annons:
Bo§e
8/18/19, 6:36 PM
#1

Är ugnselementen mer slitna nu än de var när du gjorde detta  tidigare…?   Det ger en "segare" brännkrva som leder till ett slags överbränning,  där glasyren flussar färgerna mer aggressivt med "smetigare" konturer och tråkigare färger…precis som du beskriver….        Sänk bränntemperaturen en bit och se om du får en förbättring.

Om du inte har bytt ut några material, anar jag att detta är orsaken…

katar2
8/18/19, 6:59 PM
#2

Hej! Tack för svar!! Jag tror också det kan ha med ugnen att göra. Den ugnen jag använder nu går nog högre och en bra bit över 1250. Kan nog vara det. Får prova att sänka temperaturen något! TACK!

Katrin

Lauralba
8/19/19, 11:24 AM
#3

Hej Katar Det låter väldigt intressant hur du jobbar med stämpel. Jag gjorde mitten förra experiment med lera stämpel och det var inte lätt, lera fastnade och stämpel förlorade sin form. Det är därför jag skulle vilja fråga om den blandning med dekor färg och glycerine… när använder du den? Varma hälsningar Laura

Upp till toppen
Annons: