Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 738 ggr
LouiseJ
8/18/19, 7:37 PM

Dålig glasyrbränning

Hej! Är helt ny på detta och har just bränt första glasyrugnen. Har en scandia T3-100 från 1995 och körde gods på tre olika våningar. Den översta våningen blev bra, se höger i bild, den mellersta blev helt ok men glasyren ser lite bränd ut och något knottrig, se mittersta objektet på bilden, och på den nedersta våningen blev det helt osmält glasyr som på vissa objekt såg något bränd ut, se längst till vänster i bilden. Jag satte automatiken på 360 C/tim och max till 1250 C och 10 min utjämning. Jag missade att sätta för lufthålen så det har kommit in kalluft där nere i ugnen under hela processen. Har lyckats läsa mig till att jag antagligen hade för kort utjämning och att jag borde satt för lufthålen. Värmearbetet verkar inte ha varit tillräckligt. Nu undrar jag om någon har något råd att ge om hur jag ska göra nästa gång? Kanske sätta för ventilerna och höja utjämningstiden? Borde jag även höja temperaturen eller ska jag prova med det andra först? Och vad tror ni om godset på bilden? Går det att bränna om de objekt med obränd glasyr? Och även mittenobjektet med lite knottror? Tack på förhand!

Annons:
LouiseJ
8/18/19, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild

[rolnor]
8/18/19, 10:51 PM
#2

Det låter bra, sätt för hålen och utjämna kanske 30min? Beror på vilken glasyr du har. Går säkert bra bränna om mittersta och vänstra krukan.

Upp till toppen
Annons: