Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1167 ggr
Malenalu
2019-08-18 21:40

För blöt lera?

Hej! Jag har ganska nyligen börjat dreja hemma och i samband med det återvunnit lera. Jag tycker att det ofta är tungt att jobba med leran som den är när man tar den ur ett köpt paket och undrar hur blöt lera jag kan använda av den jag återvunnit. Det vore skönt att ha den lite mjukare än den köpta. Vad händer om den är för blöt? 

Antar att vikten blir annorlunda om jag dreja med blötare lera än med torrare, eller?

Annons:
[rolnor]
2019-08-18 22:54
#1

Du får nog prova dej fram. Vill du mjuka upp ett paket lera kan du hugga med skruvmejsel hål längs med och sen sänka ned i vatten, låt ligga över natten och knåda sedan. Har du lerkran blir det mindre jobb.

Susanne Sundström
2019-08-19 08:58
#2

Hej! Jag återvinner all min lera och tycker att den blir mycket bättre efter återanvändningen. Där jag själv  styra exakt hur mjuk jag vill ha leran och anpassar efter vad jag ska dreja/kavla.

Jag gillar att dreja med mycket mjuk lera och drejar även större saker i mjuk lera 3-5 kg lera, så det är inte bara smått. Det som kan hända är att den till slut blir för mjuk att  att hantera - men det lär du märka! Jag anser det här är en smaksak, gillar du det så fortsätt, fungerar det så fortsätt!
Jag har också i perioder haft förmånen att dreja med lera direkt från lerkvarn och där upplevde jag samma sak, mycket härligt att dreja. Att det blir förändrad vikt av vatten har inte betytt något för mig, längre torktid kanske?  Jag brukar vara extra noga med att torka upp i botten och inte låta vatten ligga i pölar där (något jag alltid gör ändå). Jag drejar också ganska fort, lite drivet kanske - men det är ju det jag tycker den smidiga fina leran hjälper till med  och möter mina behov. Svårt att rförklara och jag låter kanske som värsta proffset, det är jag inte men jag vill verkligen peppa dig att hitta din egen väg och det finns inga fel sätt.

Rolnors tips ovan är också kanonbra och något jag också använder mig av!

//Susanne Sundström

//Susanne Sundström

Upp till toppen
Annons: