Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 983 ggr
Karin Andersson
2019-08-24 12:05

Hur miljöfarligt är glasyrvatten?

Hej alla! Min fråga gäller glasyrvätska och giftighet. Jag samlar all glasyrspill i en tunna som med tiden har sediment i botten och klar vätska ovanför. Att sedimentet ska lämnas som miljöfarligt avfall är jag på det klara med, men hur står det till med vätskan? Skulle såklart underlätta mängder om inte denna också skulle tas till återvinningscentralen.. Någon som vet? Mvh Karin

Annons:
[rolnor]
2019-08-24 14:36
#1

Det beror på om du använder lösliga saker i glasyren, normalt finns det mycket litet sådant. Lösliga saker är sulfater och klorider oftast, oxider och karbonater är som regel olösliga. Litiumkarbonat har viss vattenlöslighet men är inte så giftigt, det används som läkemedel mot mani hos bipolära personer.

Bo§e
2019-08-24 14:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ja,  "glasyrvattnet" innehåller som regel diverse lösta metallsalter m.m..     

I realiteten är det nog så att så gott som allt glasyrvatten "flyger under radarn"  och hamnar direkt i avloppet…

Hur man hanterar sådant här s.k. "processavloppsvatten" kan variera från kommun till kommun, och är man vetgirig och vill göra rätt fullt ut,   bör man kontakta någon kemist eller kemiansvarig på kommunens reningsverk.

Karin Andersson
2019-08-24 16:08
#3

Tack snälla för svar! Till saken hör är att min verkstad är utan rinnande vatten och avlopp. Jag häller vatten och slamma rakt ut i naturen utan att passera reningsverk. Jag fortsätter kånka det glasyrrelaterade till återvinningen till jag vet mer. I köpeglasyrerna vet jag ju faktiskt inte vad som finns!

[rolnor]
2019-08-24 18:31
#4

Det som löses ut är småmängder, ppm.

[rolnor]
2019-08-24 18:46
#5

Det enda jag hittar på wikipedia med någon som helst giftighet förutom litiumkarbonat är zinkoxide, det har en löslighet i vatten på 0,0004%. Kopparoxid, kopparkarbonat,mangandioxid, koboltoxid, Nickeloxid är olösliga. Järnoxid är ogiftigt och olösligt. Natrium och kalium kan ju lösa ut om man använder fritta men dom är ju helt ogiftiga. Vet inte om det är nåt jag glömmer, bor kanske kan väl också lösa ut i små mängder ur fritta men är ju knappt giftigt.

Bo§e
2019-08-24 19:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mängden spelar naturligtvis stor roll.    Men det är ju aldrig fel att vara vetgirig och försöka ta reda på hur olika slags avfall skall tas omhand, både lokalt och globalt.

Man kan börja med att se till att ämnen med den här symbolen inte hamnar i naturen - för det är precis vad symbolen betyder.

Annons:
NenneAhl
2019-08-25 18:04
#7

Kanske bäst att slut med Sprutglasering då, för där försvinner nog betydligt större mängder ut än i lakvattnet!?

[rolnor]
2019-08-26 11:01
#8

Det som inte löser sej i vatten kan inte förgifta någon. Man kan ju fråga sej hur många milligram/gram per år man släpper ut via sin glasering och jämföra det med vad SAKAB eller tung indunstri släpper ut. Det är bra vara miljömedveten men jag tycker man ska titta på hårda data innan man lägger om sin verksamhet p.g.a. "gifter".

Karin Andersson
2019-08-26 21:56
#9

Hmmm.. Tack för inlägg #rolnor. Ok, om jag vänder på frågan då. Om jag råkar ha en sådan glasyr med märkningen som #BosseCebex pratar om. Kan jag hälla ut den på backen utan att förgifta naturen?

Karin Andersson
2019-08-26 21:58
#10

Edit; kan jag hålla ut vätskan som är ovanför slamma som också innehåller rester från bl. a en sån glasyr?

[rolnor]
2019-08-27 02:59
#11

Jag menar att du kan det. Det finns nog dom som är mer försiktiga. Du kan ju vattna en krukväxt med vattnet några veckor och se om den överlever. Man får i så fall kolla att vattnet inte har onormalt pH-värde bara, det gillar inte växter.

Upp till toppen
Annons: