Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1077 ggr
ikafredrika
2019-08-25 19:21

Drejskiva som bara vill gå åt fel håll

Halloj! Jag köpte en begagnad drejskiva på Seemanns för ett år sedan, men den vill helst bara gå medsols. För att få den gå motsols får jag starta om den X antal gånger; är den på gott humör räcker det med en, är den sur måste jag hålla på i tio himla minuter.  

Håkan på Seemann säger att han inte vet hur man ska laga den, men jag tänker att det borde vara en enkel motorkonstruktion? Har ni något tips på hur jag ska gå tillväga, eller vilken sorts reparatör jag behöver?

Tacksam för alla tips!

Annons:
[Jbgs]
2019-08-25 19:51
#1

Antar den går på el då, men en vanlig stickkontakt in i väggen ? Låter som glapp i knappen/reglaget nån som är lite duktig på el borde lösa det lätt

Bo§e
2019-08-25 21:07
#2

Om (?) det är en gammal japansk eller taiwanesisk s.k. "Ring-Cone"-skiva,  måste man först vrida till "0", och sedan vänta riktigt länge, innan man kan vrida över till den andra riktningen.   Den tar nämligen väldigt lång tid på sig att stanna (!), och innan den stannat helt, vill den inte byta riktning….!       Dvs om detta är en sådan skiva……

Pottery
2019-08-25 21:08
#3

Försök att snurra den åt det håll du vill samtidigt som du startar den.

Paula31
2019-08-25 23:15
#4

Jag har (som Bosse skriver ovan) stött på skivor som måste stå på 0 en lång stund innan man byter håll…. har för mig att det hördes ett litet knäpp när man väntat länge nog och kunde vrida över och starta motsatt riktning.

Ulla
2019-08-26 10:00
#5

Jag har också haft en sån skiva. Och jisses vad lång tid det tog innan den gick att vända. Åtminstone kändes det så när jag satt och väntade.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ikafredrika
2019-08-26 15:13
#6

Tack för svar! Jodå, jag väntar superlänge när jag stängt av, tills det lilla "rasslet" kommer och mer därtill. Det kan ändå ta tio gånger. Den har aldrig startat motsols en enda gång. Tycker att det måste kunna gå att åtgärda! Här kommer bilder:

Annons:
ikafredrika
2019-08-26 15:13
#7

ikafredrika
2019-08-26 15:14
#8

I övrigt är den toppen, så jag vill gärna fixa den.

Bo§e
2019-08-26 17:58
#9

Så som du beskriver symptomen   (#6) ,   kan det vara så att omkastaren helt enkelt är utsliten.  Under många år får den jobba en hel del, och de här maskinerna börjar bli gamla nu…..

Den här omkastaren är litet knepig och  "speciell",  och inget man kan köpa "på stan",  så jag rekommenderar att du kontaktar en elektriker som får göra en riktig felsökning och eventuellt beställa  rätt sorts omkastare, och dessutom montera den.      (Det är väldigt lätt att koppla de här sladdarna helgalet….😮…och därmed förstöra motorn)

Upp till toppen
Annons: