Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1318 ggr
busan
2019-08-28 03:36

Bästa sätt att blanda glasyr?

Hejsan, Undrar lite hur ni går ni till väga när ni blandar glasyrer? Jag har lärt mig följande: Först vatten i hinken, sen glasyrpulvret i portioner i vattnet (dammar mindre än allt på en gång). Halvmasken på förstås!. Sen låta det stå, UTAN att röra om, t.ex. över natten. Därefter sikta. En annan säger att allt kan röras om och siktas direkt. /Lisa

Annons:
[rolnor]
2019-08-28 10:50
#1

Kör med stavmixer istället för siktning, smidigt. Behöver ej stå någon tid innan jag mixar.

ramjam
2019-08-28 12:42
#2

Jag tycker att man ska både mixa och sikta. Osiktad går bra med vissa glasyrer, men oxider delar sig mycket bättre om man siktar.

Ulla
2019-08-28 21:32
#3

#0

Det kan vara bra att tänka på i vilken ordning man blandar i råvarorna, om man gör som du säger (dvs mäter upp och låter det stå över natten). Jag har sett att en del av råvarorna har en tendens att sätta sig hårt på botten, och kan vara svåra att röra upp igen efter ett tag. Fältspat tex. Det kanske är bra röra ihop allt direkt?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

busan
2019-08-29 01:22
#4

Tack för era svar och förslag! 😊 Ok, behöver alltså inte nödvändigtvis stå och sjunka ner över natten. Det är köpeglasyrer från Cebex som gäller just nu, så vilka råvaror de innehåller är lite svårt att veta. Jag har en omrörare (till borrmaskin) som nog är för murbruk men den borde väl funka? Det är glasyrer på 5 kg vi tänker blanda och en stavmixer känns lite kort i skaftet för att nå ner till botten. För att undvika att glasyren sätter sig i botten har vi ställmedel, ABM. Frågan är bara hur mycket ABM man kan tillsätta? Olika mängder för olika glasyrer?

Bo§e
2019-08-29 13:35
#5

Personligen har jag inte så stor erfarenhet av ABM,  men den "gamla hederliga" saltlösningen som användes förr, brukade man dosera med ca "10 droppar" per liter glasyr, vilket kunde förenklas till "1 tesked" per liter (inte så kritiskt).    Jag har dock en känsla av att ABM skall doseras med litet mer än så (någon som kan tipsa?)……börja med "1 matsked" per liter glasyr och testa att röra.   Effekten borde märkas på en gång.  Kanske du får vara beredd på att tillsätta litet till….?

busan
2019-08-29 18:45
#6

Tack Bosse! En matsked per liter börjar vi med. 😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: