Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 613 ggr
keramikael
2019-08-28 23:28

Nabertherm automatik död

Hej,

Har en toppmatad äldre Nabertherm med automatik C8 och brännt framgångsrik en gång (Program 4: 1050C).

Nu vid andra försöket (samma program) stannade ugnen efter ca 1 timme och kanske 150 grader. Reläerna hördes inte längre och automatiken visade inget.

Ser nu inga lysdioder eller temperatur (el felmeddelande) när automatiken slås på. Har kollat att strömmen/säkringar är på.

Någon som har tips/länkar för felsökning? Orsak?

Stort tack,

Mikael

Annons:
Bo§e
2019-08-29 00:54
#1

Om automatiken är helt "nedsläckt":      Den lilla glassäkringen (32 mA)  som man kommer åt från baksidan, innanför en plastskruv.

keramikael
2019-08-29 10:54
#2

Hej! Har konstaterat att säkringen gått. Det står 64mA 230V och kommer ersätta med 50mA från Kjell&Co. Hoppas det var något tillfälligt (fukt i luften), men kanske får felmeddelande när den är på plats. I ugnen finns bara en switch för locket (fungerar) och ett relä (B16 från ABB). Återkommer. Supertack. /Mikael

Bo§e
2019-08-29 12:11
#3

Hej,

Hmmm…någon har ersatt original 32 mA-säkringen med en 64 mA…   (bara för din info).    Men det är ok, så länge den inte är starkare än så…..och 50 mA är då förstås bättre…!

Orsaken till att säkringen gick kan helt enkelt vara "lång och trogen tjänst"……det är inget unikt.           Men om t.ex.  åskan gick någonstans i trakten, kan även det vara orsaken, genom en liten "blipp" på elnätet.  Det är ju sådant som säkringen skall skydda automatiken från…..

keramikael
2019-08-29 14:28
#4

Hej igen! Bytte säkring mot 50mA och ugnen och automatiken går igång. Reläet slår till några gånger. Inga fel (bara temperatur) visas. Efter 1-2 minuter går säkringen igen. Provade program 4 (1050C) två gånger och manuellt (T1 60min 250C, T2 30min 1050C). Provade med en 100mA och då tog det kanske 3 minuter innan säkringen gick. (Den är märkt med 42mA och det satt 64mA i). Alla värden 250V T (trög). Någon rimlig förklaring till vad som orsakar detta? Har nu åtta 50mA säkringar kvar, men känns som fel metod att fortsätta prova.  Mvh /Mikael

Bo§e
2019-08-29 14:40
#5

Så som du beskriver den senaste händelsen,  misstänker jag automatikens transformator, som kanske måste bytas.     Jag skickade dig nyss ett PM med en lämplig kontaktuppgift för bästa hjälp.

Upp till toppen
Annons: