Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1023 ggr
karmun
8/29/19, 3:35 PM

Blanda rakuglasyr

Hej på er! Har frågor om rakuglasyr. Så här: Har tidigare blandat en grön Raku med Seemans transparenta + kopparoxid (3%). Nu har jag blandat Lermakeriets transparenta med kopparoxid (3%). Min gamla blandning blir grön och går mot koppar vid reduktion. Min nya blandning blir turkos och går mot rött vid reduktion. 1. Vad kan det vara som gör skillnaden? Antar att det har med basen i de olika transparenta att göra - vad kan det vara..? 2. Kan det räcka det med att öka mängden kopparoxid för att få den nya blandningen grön..? Eller kan det behövas något annat..? Har letat på nätet efter info och olika recept men det står oftast att glasyren blir turkos/grön… Hjälp…?

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Annons:
Bo§e
8/29/19, 3:44 PM
#1

Ju mer alkalisk glasyren är, desto mer turkos blir den med kopparoxidinblandning.  De flesta rakufrittor är bor-alkaliska i olika grader,  och här kan färgeffekten med koppar variera en del mellan de olika glasyrerna.

Mest "gräsgrön" blir kopparoxiden i en blyhaltig glasyr.

karmun
8/29/19, 3:54 PM
#2

Tack för svar, Bosse! Ja, det är just det som är problemet - man vet ju inte vad det är i de färdiga transparenta… Den gröna jag har fått fram med min "gamla" blandning är mer mörkgrön än gräsgrön… Man kan ju lätt misstänka att den nya transparenta är en mer alkalisk då..? Kan jag göra något för att hitta fram till den mörkgröna trots det, tror du..?

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Bo§e
8/29/19, 4:03 PM
#3

Det är nog enklast att byta tillbaks till din "gamla" grundglasyr.   Att manipulera med din nya  glasyr för att "återuppfinna" den gamla, låter som mer jobb än vad det är värt.   Låt den "nya" glasyren bli något "helt annat" i stället…..

🙂

karmun
8/29/19, 4:09 PM
#4

Problemet är att den gamla inte finns längre…😫 Skulle aldrig gett mig ut i glasyrdjungeln för att hitta nytt annars…!😆 Är slutsatsen då att jag framöver ska leta en fritta eller färdig transparent som är mindre alkalisk då alltså..? Tack för dina kunniga svar!

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Bo§e
8/29/19, 4:21 PM
#5

Om din gamla glasyr var "riktigt gammal" finns det en risk att den faktiskt innehöll bly, och därav den varma gröna färgen med kopparoxid.  (jag kanske sticker ut hakan nu, men så kan det ju faktiskt vara…)    De blyfria  (bor-alkali) frittorna som säljs nu för tiden,  blir alla  -  mer eller mindre -  "turkosa" med koppar.   Den varma "kakelugnsgröna" färgen från förr har ett klart samband med bly……..tråkigt nog…..

karmun
8/29/19, 4:30 PM
#6

Oopps, bly låter ju inget vidare… Fast de är inte jäääätttegamla. Köpte så sent som i december 2018… Då borde det väl inte vara bly i..?

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Annons:
Bo§e
8/29/19, 4:36 PM
#7

Bäst att du frågar leverantören….

Lägg gärna ut en bild på din "gamla" gröna,  så vi får se hur "grön" den var….

karmun
8/29/19, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här kommer en bild.. Gamla blandningen de två gröna (till vänster) - nya blandningen den turkosa (till höger)…

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Bo§e
8/29/19, 5:02 PM
#9

Ovanligt grön för att vara en blyfri (?) glasyr (och 3% kopparoxid…???)…..men den har dock en liten blåton i sig……     Funderar på vad den glasyren kan ha för sammansättning…..🤔

karmun
8/29/19, 5:15 PM
#10

Det är Seemans transparenta - 50202. Den har jag använt under de senaste 8-10 åren som jag bränt Raku. Nu är den borttagen då det visat sig att den kristalliserar sig på några månader och blir helt obrukbar…har själv råkat ut för det flera gånger de senaste året…🙈 Kan det vara olika blandningar/batcher tänker jag.?

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Bo§e
8/29/19, 5:26 PM
#11

Att glasyren kristalliserar sig tyder på att den kan innehålla  ofrittad "rå" borax, eller kalciumborat (t.ex. i form av Colemanit), vilket gör att man måste nöja sig med att blanda till  sitt "dagsbehov",  och inte förvara den tillblandad,  vilket är hopplöst i längden….   Det kan också peka mot att den inte innehåller så mycket natrium (dvs inte är så alkalisk), vilket skulle kunna förklara "grönheten"……..     Det här är förstås spekulationer, men jag förstår att många blivit irriterade på en sådan glasyr……

karmun
8/29/19, 5:45 PM
#12

Ja det blir ju dyrt i längden om man får slänga så mycket glasyr… Det intressanta är att det är bara det sista 1 1/2 året som det varit så… Har en äldre liten slatt av samma grund som går att röra upp hur lätt som helst… Har förstått nu att det är M623 som är min nya grundglasyr… Och att det är samma som boraxfritta 169..? Du har inget tips som skulle kunna föra mig närmare den gröna med koppar..? Är ju inte jätteförtjust i turkost….

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Bo§e
8/29/19, 6:55 PM
#13

Att leta efter borfrittor med så liten halt av natrium (soda) som möjligt skulle kunna vara en väg att gå….inte helt bombsäkert, men i alla fall en "riktning" att följa, och testa…

Ja,  M623 och 169 är samma fritta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: