Glasyrer/glasering

Misslyckas med underglasyr

2019-09-01 19:13 #0 av: Björkhaga

Hej alla! Jag är osäker på hur jag ska få underglasyr att fungera. Tanken är att jag vill skapa mönster med skarpa konturer. Här ett ex med svart mönster och sköjat, därefter transparent glasyr 1220 grader. Hoppas få goda råd 🙏🏼

Anmäl
2019-09-02 17:49 #1 av: Bosse Cebex Gbg

Färgen ser ut att vara litet för tjockt pålagd.....

Anmäl
2019-09-02 20:40 #2 av: Björkhaga

Varmt tack för svar Bosse! Kan det också ha av betydelse hur mycket vatten som jag har rört ut underglasyrpulret med? Jag har inte kunnat läsa mig till hur det ska vara. I det här fallet har jag köpt testkit med småburkar av ett urval färger.

Anmäl
2019-09-02 20:57 #3 av: Bosse Cebex Gbg

Ja, vattenmängden avgör hur tjockt/tunt färgen lägger sig....    Späd ut tills du får ett bra resultat....

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.