Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1824 ggr
loislane
2019-09-02 08:55

Luster Mother of pearl från Duncan

Hej ska göra skålar till restaurang med pärlemorlyster i botten.
Skålarna är i porslin/paperclay och jag har lagt cebex transparent 2209 på skålen därefter "Mother of pearl" en luster från Duncan. Jag har aldrig jobbat med lyster förut så när jag tog ut min provskål från ugnen hade lystern bränts bort. Jag är nog helt säker på att jag tog alldeles för tunt med lyster, det var bara som en tunn hinna. så jag undrar:

1. Du som jobbar med lyster hur tjockt blir ditt penseldrag ?
2.  Funkar det med transparent glasyr eller bör det vara vit glasyr i botten på skålen för bästa lyster resultat?

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
Bo§e
2019-09-02 17:37
#1

Vilken temperatur brände du lysterfärgen i….?

Och nästa fråga:   Restaurangen tänker väl inte köra skålarna i sin diskmaskin…?😮

loislane
2019-09-14 07:34
#2

Nä ingen diskmaskin, det har jag gjort klart för dem tydligt. De förstår att det inte går. De ska brännas i 635 grader.

Se skönhet i det icke perfekta.

Bo§e
2019-09-14 19:40
#3

Lysterfärg kan få ganska varierande karaktär, beroende på om den penslas, sprutas eller "duttas",  och inte minst om den läggs på olika slags glasyrer…..    De lysterfärger som jag har erfarenhet av skall inte tunnas ut….de brukar vara ganska tunna redan i flaskan….

Testa på några olika glasyrer.   Vit, transparent och gärna även någon färgad glasyr, så ser du vilka möjligheter som finns…..

Lysterfärger brukar ha en ganska bred temperaturintervall…..brände du för högt…?

loislane
2019-09-15 16:24
#4

Tack för goda råd. Tror inte det blev för hög temperatur, utan för tunt pålagt. Jag prövade igen och strök på som ett vanligt penseldrag. Då funkade det förutom på ett ställe där färgen blivit för tjock och då brändes det bort just där. Kanske även behöver reglera temperaturen till lägre?

Se skönhet i det icke perfekta.

Upp till toppen
Annons: