Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1384 ggr
SophieK
2019-09-02 13:20

Information om keramikugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en keramikugn på skolan där jag arbetar som jag inte vet något om och som jag inte lyckas googla fram något om. Jag har hittat en knapphändig handskriven instruktion. Ugnen heter Lyngbyovnen A22/15. Den har troligtvis funnits på skolan i många år då instruktionen är skriven av en lärare som inte arbetat här på länge. Är det någon som vet något om den? Hur avgör jag om den går att använda? Är det lönt att försöka hitta instruktioner? Tacksam för hjälp så jag kan komma igång med keramik med eleverna.

Annons:
[rolnor]
2019-09-02 15:23
#1

Kan du fota insidan också?

Bo§e
2019-09-02 16:59
#2

Hej,

Det är en  riktigt gammal Fahrner-ugn.    Typskylten  sitter på dörren…..men står där 7,5 kW…?…och vad står där mer….?  Kan du få fram texten och siffrorna bättre…?

"A22/15" som du nämner är troligen beteckningen på själva styrutrustningen (tycker mig känna igen den…)   Med all säkerhet jobbar den med gammal "Nickel-Krom-Nickel"-teknik, vilket gör den olämplig för stengodsbränning.    Finns styrutrustningen kvar…? (ser den inte på bilden).

Om ugnen saknar styrutrustning, är det tveksamt om det är värt att satsa på en ny sådan + nya element osv……vad man får blir kanske en fungerande lergodsugn, men till priset av vad en ny mindre, toppmatad stengodsugn kostar…….  Här får man tänka till ordentligt….

SophieK
2019-09-02 19:18
#3

Tack för svar. Ska försöka komma ihåg att fota insidan också imorgon. Det står 7,5W 380V på skylten på dörren till ugnen. Jag la med en bild på styrenheten också men den kom nog inte med. Jag provar igen.

SophieK
2019-09-02 19:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
SophieK
2019-09-02 19:22
#5

Det är på sidan till den undre grå lådan som det står Lyngbyovnen A22/15 men det var den enda eventuella modellbeteckningen jag hittade. Jag skulle ju gärna se att den är förbrukad så jag kanske kan få köpa en ny. Känner mig inte riktigt bekväm med att följa de instruktioner jag hittat och att inte veta om den är korrekt monterad efter renoveringen av skolan för ett par år sedan då den flyttades till nuvarande plats. Ingen har använt den sen dess.

SophieK
2019-09-02 19:28
#6

7,5kW 380V menar jag förstås att det står på dörren.

Annons:
Bo§e
2019-09-02 20:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ja, styrningen ser ut som en "A22".      Högst upp på visartavlan syns "Ni-NiCr"  vilket visar att mätsystemet är av "Nickel-Krom-Nickel"-typ,  och det innebär att utrustningen inte är avsedd för stengods.

Det stora dygnsuret längst ner är en gåta för mig, men det kan handla om ett säkerhetsur som skall bryta strömmen efter X antal timmar (efter avslutad bränning) för att utrustningen inte skall stå aktiv i onödan.    (?)

För övrigt verkar principen  enkel:    Topptemperaturen ställer du in med den lilla skruven vid  1,  i hörnet på mätartavlans ram.  Den röda visaren flyttar sig dit du vill att bränningen skall bryta.        Effekten (hastigheten) ställer du in vid 2.  "10" = 100% effekt, dvs "full fart".     Om du t.ex. vill skröjbränna, betyder det följande:

Ställ topptemperaturen på ca 950°C.    Ställ effektregulatorn på 5 (ca halv fart).

Välj "utan ur" (eftersom vi inte riktigt vet urets funktion),   starta, och låt bränningen gå medan du finns i närheten och kan övervaka.    Du bör nu höra ett tickande ljud från reläet.  Efter ca 6 timmar vrider du effektregulatorn till 10 (full fart) och avvaktar tills topptemperaturen är nådd…..då skall bränningen avbrytas automatiskt.

Glasyrbränning, lergods:    Gör samma sak som vid skröjbränningen, men den här gången med t.ex. 1040°C topptemperatur.  Nu  kan du vrida upp effektregulatorn till  10 redan efter ca 2 timmar……

I båda fallen….glöm INTE att vrida upp effektregulatorn till 10 vid de tänkta tidpunkterna….denna tid måste ovillkorligen passas…!   (Sånt är livet med en halvautomatisk utrustning….)

Så här kan man börja…..       Jag har också skickat dig ett PM.

SophieK
2019-09-03 09:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Så här ser insidan ut.

Bo§e
2019-09-03 11:24
#9

Oj….här har det hänt något dramatiskt….fullt med skärvor i elementspåren,  vilket pekar på att något har "exploderat".   Och varför har det det…?    Antingen pga att någon ställt in ett eller flera fuktiga eller våta föremål i ugnen, eller att man kört "full fart" redan från början med rätt gods, 

Om ugnen gått med "full fart" måste man besvara frågan om det beror på en ej kunnig användare,  eller om det är något fel på utrustningen….??  

Hur som helst måste ALLA skärvor bort från elementspåren, och spåren dammsugas.     Frågan är om skärvorna redan orsakat något elementavbrott..?….det måste kollas upp, innan det är någon idé att försöka bränna något…

Här finns en rad frågor som behöver besvaras, vilket kräver en ordentlig undersökning och  översyn,  och kanske (troligen)  också elementbyte,  innan ugnen kan tas i bruk.    Men du har fått ett par användbara kontaktuppgifter….

 /Bosse

Upp till toppen
Annons: