Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1384 ggr
SophieK
2019-09-02 13:20

Information om keramikugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en keramikugn på skolan där jag arbetar som jag inte vet något om och som jag inte lyckas googla fram något om. Jag har hittat en knapphändig handskriven instruktion. Ugnen heter Lyngbyovnen A22/15. Den har troligtvis funnits på skolan i många år då instruktionen är skriven av en lärare som inte arbetat här på länge. Är det någon som vet något om den? Hur avgör jag om den går att använda? Är det lönt att försöka hitta instruktioner? Tacksam för hjälp så jag kan komma igång med keramik med eleverna.

Annons:
[rolnor]
2019-09-02 15:23
#1

Kan du fota insidan också?

Bo§e
2019-09-02 16:59
#2

Hej,

Det är en  riktigt gammal Fahrner-ugn.    Typskylten  sitter på dörren…..men står där 7,5 kW…?…och vad står där mer….?  Kan du få fram texten och siffrorna bättre…?

"A22/15" som du nämner är troligen beteckningen på själva styrutrustningen (tycker mig känna igen den…)   Med all säkerhet jobbar den med gammal "Nickel-Krom-Nickel"-teknik, vilket gör den olämplig för stengodsbränning.    Finns styrutrustningen kvar…? (ser den inte på bilden).

Om ugnen saknar styrutrustning, är det tveksamt om det är värt att satsa på en ny sådan + nya element osv……vad man får blir kanske en fungerande lergodsugn, men till priset av vad en ny mindre, toppmatad stengodsugn kostar…….  Här får man tänka till ordentligt….

SophieK
2019-09-02 19:18
#3

Tack för svar. Ska försöka komma ihåg att fota insidan också imorgon. Det står 7,5W 380V på skylten på dörren till ugnen. Jag la med en bild på styrenheten också men den kom nog inte med. Jag provar igen.

SophieK
2019-09-02 19:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
SophieK
2019-09-02 19:22
#5