Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2037 ggr
visingsö
9/10/19, 6:34 PM

Glasering av stengods

Varför slår sig stora stengods- fat och skålar vid glasering. Efter skröjbränning är dom plana och runda. Kan det ha med godstjockleken att göra?

Annons:
Bo§e
9/11/19, 1:03 AM
#1

Det här är ett allmänt stengodsproblem, som brukar kallas "keramiskt minne".   När leran sintrar (mjuknar, krymper) försöker den "återgå" till den form den hade innan den drejades…..  Naturligtvis klarar den inte det, men en liten vridning "bakåt" i drejspiralen blir det i alla fall, vilket kan leda till skeva föremål, inte minst hos tallrikar och låga skålar av litet större format…..   

Detta blir mer påtagligt om leran bränns onödigt högt, eller om den pga "slö ugn" får befinna sig i sitt sintrande tillstånd för länge. 

Bra temperatur- och bränningskontroll är nog det bästa botemedlet….eller i alla fall ett sätt att minimera den här effekten….

busan
9/11/19, 2:45 AM
#2

#1 Kontrollfråga: Sintra menas väl att en hel del vätska försvinner i skröjen varav godset krymper något? Aldrig hört att det mjuknar …? Fast det gör det kanske under skröjprocessen? Ja, inte en dag man lär sig något nytt! 😜

Bo§e
9/11/19, 6:36 AM
#3

När leran sintrar smälter en del av dess innehåll och bildar glas.  Under den tiden är leran ganska mjuk (!), och kan röra sig pga t.ex. inre spänningar och av själva tyngdkraften (som jag nämnde här ovan)…..    Samtidigt krymper leran en del pga glasbildningen och blir mindre porös,  dvs det vi uppfattar som "tätare".   När föremålet kallnat blir det också avsevärt starkare än lergods,  just pga glasbildningen och krympningen.

Under skröjbränningen blir leran inte mjukare….det är ju därför man kan sätta skröjgods "slarvigare" i ugnen….t.ex. stående på kant, uppochner  och hur man vill…    Visserligen sker en ytterst  liten krympning under skröjen, men den är nästan omätbar, och man brukar inte räkna med den….. 

Om en stengodslera t.ex. har 10% angiven totalkrympning, sker de första 5-6 procenten krympning från våt till torr.    Resten av krympningen sker när den sintrar,  pga glasbildningsprocessen.    Och under glasbildningsprocessen…..ja då är leran ganska mjuk och sårbar för både inbyggda spänningar och för sin egen tyngd…det är ju därför som det avråds från att använda trefötter under stengodsföremål (med undantag av de allra minsta, lättaste föremålen) eftersom bottnarna riskerar att tryckas in pga "mjukheten"…..

busan
9/11/19, 6:26 PM
#4

Tack Bosse! Det var nog jag som läste slarvigt i inlägget. Jag trodde att du skrev om sintring i skröjen, inte under glasyrbränningen. Hjärnsläpp heter det visst. 😊

visingsö
9/12/19, 1:50 PM
#5

Ett bra och lärorikt svar Bosse!

Bo§e
9/13/19, 2:36 PM
#6

Det bör också nämnas att gamla böjda sättplattor (i samband med vad som sagts ovan)  kan bidra till skeva föremål….särskilt större (bredare) föremål……

Annons:
Evagro
3/30/20, 6:58 PM
#7

Mina fat har börjat skeva och misstänker att det kanske kan vara sintringen. Hur kontrollerar jag temperaturen vid sintringen? Det är kanske dags för mig att Byta element!?

Evagro
3/31/20, 10:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Dum fråga om sintringen. Jag har utjämning på 15 minuter och testar att ta bort den. Jag bränner faten till 1220 och provar igen. Visar foto på hur mina element ser ut.

Upp till toppen
Annons: