Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1550 ggr
HåkanR
9/15/19, 12:13 PM

Keramikugn - visar felkod

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Hej,

Vi har en keramikugn som vi köpt ny på Cebex som tyvärr inte fungerar.

Modell: Scandia-ovnen T3-40S

Kontrollenhet Thermocomputer TC-40

Det är länge sedan vi köpte ugnen, så det är inget garanti-ärende. Vi hoppas därför på lite tips/hjälp. Vi kopplade aldrig in ugnen efter köpet av olika familje-skäl, men nu, efter många år, så startar vi den för första gången. Den är alltså gammal, men helt oanvänd.

Vi hart läst på hur man ska bränna in ugnen, och körde det första programmet (upp till 600 grader) och det fungerade utan problem, den ökade upp till 600 och sedan minskade den långsamt enligt plan.

När vi sedan körde det andra programmet (upp till 1000 grader, med stängning av "titthål" efter 3 timmar) så visade den felkod E1 när den kommit upp i en temperatur någonstans runt 6-700 grader.

Vi lät den svalna, sedan kollade vi allt så bra vi kunde och tänkte att vi gör ett försök till. Då visar den E1 redan snart efter start, så den går inte alls upp i temperatur.

Vi hör att "brytaren" klickar till ordentligt precis vid start (precis som vid det fungerande första försöket), men sedan visas som sagt E1 efter ett tag.

Jag förstår att E1 troligen visas eftersom det inte blir en temperaturstegring på en viss tid.

* 3-fasen är nyligen installerad av en elektriker.

* Kontrolldosan visar U 3.8 (om jag minns detaljerna rätt) då man startar den.

* Ingen propp har gått.

* Luck-kontakten klickar till (bryter) då man öppnat luckan någon centimeter, dvs inte för tidigt.

* Elementen ser mycket bra ut, den är ju helt oanvänd sedan tidigare. Inga synliga avbrott.

* Jag öppnade plåtluckan över kopplingarna till elementen, skruvade loss ena sladden så att det inte var en "krets" och mätte resistansen, och den visade då 448 (se bild).

Har ni några tips och idéer? Vi skulle bli jättetacksamma för svar!

Annons:
Bo§e
9/15/19, 1:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ja…."E1"  eller "F1"  betyder att automatiken gör ett startförsök, men så snart den märker att temperaturstegringen uteblir, visas den här koden.   

Scandias T3-ugnar har dubbla kontaktorer.   En "säkerhetskontaktor" och en "arbetskontaktor".     

När du trycker "Till"  (#7)  på huvudströmbrytaran skall man höra säkerhetskontaktorn slå till med ett klick från säkerhetskontaktorn.    

Sedan,  när du trycker på "Start", (#6)  skall arbetskontaktorn börja ticka  till-från-till-från…osv….vilket bekräftar att programmet jobbar….Under "till"-perioderna hörs då också ett tydligt"surr" från elementen……

Om du inte hör det första "enkelklicket" från säkerhetskontaktorn när du slår på brytaren #7 ,  bör du åter kolla lockkontakten ordentligt, och kanske t.o.m. tillfälligt koppla förbi den, för att vara helt säker på att den inte har något "hyss" för sig…. 

Titta också på DIN-skenan där de båda kontaktorerna sitter.   Där bör - om jag minns rätt - sitta en liten glassäkring som kan behöva kontrolleras.

Men, jag skickade dig också ett PM med en bra kontaktuppgift för vidare hjälp med detta.

🙂

Upp till toppen
Annons: