Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2291 ggr
Jennie.H.
9/16/19, 12:49 AM

Cone 5/6

Har kommit över några glasyrer som det står cone 5/6 på. Vilken temperatur rekommenderas? När jag sökte på nätet stod det 1180 på ett ställe och på ett annat 1220.

Annons:
Bo§e
9/16/19, 6:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ja, det kan variera, beroende på om man har en "snabb" eller "slö" ugn………dvs hur den beter sig i slutet av bränningen där det är som kämpigast…..      Börja  med 1200° och se hur det går.

Här bifogas Ortons tabell, så ser du hur käglor skall tolkas beroende på ugnens "ork" i slutet av bränningen….

A
10/16/23, 2:20 PM
#2

Hej Bosse!
Med 15 gra i timmen räknas väl ugnen som trög? ändå visar listan att den blir som mest lågbränd…. tex cone 6 blir 1185 vid 15gr /timme och 1243 vid 150gr/h.

Tolkar jag fel?

Bo§e
10/16/23, 2:38 PM
#3

#2: Tänk som vid bullbak:
Lång gräddningstid = svarta bullar.
Kort gräddningstid = ljusa bullar

Detta trots att temperaturen är den samma !


15°C/h = "slö ugn", dvs "lång gräddningstid", och du får en kägla 6-bränning redan vid 1185°C.
Låter man temperaturen stiga mer än så, med den hastigheten , blir det följaktligen överbränt.

150°C/h är "kort gräddningstid", och kägla 6 böjer sig först vid 1243°C, eftersom temperaturen stiger så snabbt.
Även här får du en kägla 6-bränning, men pga den högre hastigheten, måste du låta temperaturen stiga högre, för att ge värmearbetet en chans att göra samma jobb som vid första exemplet…..

Därför är det viktigt att veta hur fort/sakta temperaturen orkar stiga, under den sista delen av bränningen.
Och här är alla ugnar olika….

  • Redigerat 10/16/23, 3:38 PM av Bo§e
ler
10/16/23, 4:15 PM
#4

Ja så är det ju men 15 grader i timmen??? Så långsamt bränner man väl inte normalt

Bo§e
10/16/23, 4:20 PM
#5

#4: Om jag fattat rätt, handlar det mest om att förstå och tolka tabellen här, och därav ytterligheterna.

Ja, 15°C/h är i praktiken väldigt långsamt.
Då är vi inte långt från ett felmeddelande..😬

Sintring
10/16/23, 4:56 PM
#6

#5
Vi får tänka på alla som har gamla analoga automatiker utan felmeddelandefunktion med gamla slitna element och spänningsfall på elnätet, då kan det gå långsamt.

Annons:
Bo§e
10/16/23, 5:01 PM
#7

#6: Ja, det stämmer. Med de gamla analoga styrningarna kunde ugnarna stå och kämpa i "evigheter", med otrevliga följder av olika slag.

A
10/16/23, 7:12 PM
#8

#3: Jag fattar!
Tack för tydlig beskrivning.
Får medge att det är rätt trixigt med värmearbete och dessutom ha koll på ev spänningsfall. Går det att "se" på något sätt?

Brände skröj i ny ugn med propp som gick, oklart när, stod still i ca 5-10 minuter Maxtemp 970 på automatik men käglan visade ca 1030. Detta låter väl orimligt överbränt pga proppfelet? Trodde värmesrbetet var som mest "aktivt" eller relevant upp emot 1200-1280 grader?

ler
10/16/23, 9:07 PM
#9

Men har man så dålig ugn så att den inte orkar mera än 15 grader i timmen så är det tid till att köpa ny ugn. Tänk om man kör en bil som bara kan köra 15 kilometer i timmen så köper man en ny bil

Bo§e
10/17/23, 1:04 PM
#10

#8: Värmearbetet är en relevant faktor även vid lägre temperaturer (Se tabellen…)

D
11/11/23, 8:39 AM
#11

#3: det här är intressant.. Jag har en provugn från kittec, vid första bränningarna kontrollerade jag temp med dels ugnens automatik, dels ett löst termoelement. De mätte på samma sättplatta i ugnen. Det lösa visade 1200c när ugnens visade ca 1170c. Cone 6 vek sig vid bränningar där ugnens termo visade 1170, så från dess har jag kört på det utifrån att jag vill ligga på cone 6. Brännkurvan är upp 150c/h till 600c. Sen rakt upp till 1170. En hold på 30 min och sen kylning. Tycker ändå det känns lite konstigt att bara köra ugnen t 1170 när planen är 1220, jag räknar ju mina glasyrer till att förhålla sig till en temp på 1220. Vad blir dina tankar kring detta..? Mvh Disa

Bo§e
11/11/23, 4:19 PM
#12

#11: Att två mätsystem kan ge olika värden trots att man mäter på samma ställe, är inte ovanligt.

Om båda instrumenten är ok, och dessutom rätt uppkopplade, borde de visa samma värde, men instrumenten kan ha hamnat litet olika i kalibreringen, pga ålder eller kvalitet, eller så har ett av systemen råkat få fel sorts sladd, eller något annat.
Att det skiljer 30°C mellan två mätsystem kan m.a.o. ha flera orsaker….

Fel givare: Om ett S-instrument råkat få en R-givare, kommer instrumentet att visa ca 1300° vid verklig temperatur 1200°C., så jag tror inte att det är felet i det här fallet…


Sedan värmearbetet:

Det är inte alls konstigt att temperaturen är underordnad värmearbetet.
Om en receptförfattare skriver "1220°C" för en viss glasyr, stämde det kanske i receptförfattarens ugn, eller så är det en teoretisk beräkning, med ett räknesystem som inte omfattar dimensionen "tid"…

Och då får vi själva laborera med tidsfaktorn genom praktiska prov i den egna ugnen , vilket nästan alltid resulterar i andra topptemperaturer än den som receptförfattaren angett, eller som det litet endimensionella beräkningsprogrammet fått fram…

Så om din ugn vill ha 1170°C topptemperatur för att lägga kägla 6 snyggt, är det helt ok och helt normalt…
Det är värmearbetet, dvs käglans resultat som betyder något…..gradtalet är underordnat.
Ugnar är olika, och det är inget konstigt med det…

Lägger till:
Utjämningstiden är också en del av smält/sintringsprocessen., så dina 30 minuters utjämningstid påverkar också tidsfaktorn och värmearbetet.

  • Redigerat 11/11/23, 4:26 PM av Bo§e
Bo§e
11/11/23, 5:53 PM
#13

"Död räkning"

#12: Frågeställningarna kring ämnet värmearbete påminner om det som gamla tiders sjöfarare kallade "död räkning"….

I brist på vissa parametrar, beräknade man kursen efter de kalla fakta man hade till hands, dvs sjökort, kartor och kompass.

Men i avsaknad av data över vindavdrift, strömmar m.m. kallade man detta "död räkning", med vetskapen om att resultatet bara var "nominellt", utan garantier för att man skulle hamna precis rätt…

För att hamna helt rätt, krävdes information "bortom" de matematiska beräkningarna, och som bara erfarenhet och sidoanteckningar kunde tillföra…
Vilket innebar att den döda räkningens nominella kompassriktning måste justeras/ändras….precis som gradtalet, när vi försöker "träffa rätt" med bränningarna…

Annons:
A
11/11/23, 5:56 PM
#14

#13: Vilken härlig jämförelse, tack för en tillbakablick genom historien 🙏

Bo§e
11/12/23, 5:37 PM
#15

#14: Tack…🙂
Det är svårt att vara pedagogisk kring det här….

En annan jämförelse, men omvänd 🙃, är om man skjuter mot en pricktavla med t.ex. en pilbåge…
Om man siktar rakt mot tavlan, kommer gravitationen att se till att du träffar under målet, och pga avståndet måste du därför sikta litet över målet….
Detta trots att en rak linje mellan skytt och tavla är odiskutabelt "sann", dvs om man inte tar hänsyn till gravitationen…

Samma sak med bränningarna, om man inte tar hänsyn till dimensionen "tid"……fast här kommer man att träffa ovanför målet om man jobbar "endimensionellt". Därför måste man sikta litet under "målet" för att träffa rätt…

I pilbågsfallet varierar förhållandena beroende på t.ex. avståndet.
I ugnsfallet varierar förhållandena beroende på ugnens karaktär (ork, sista biten), och alla ugnar är olika…


En av svårigheterna med att nå fram med detta, kanske är för att vi lever i en värld dominerad av displayer och excel-ark, vars siffror vi gärna vill betrakta som hela sanningar, och inte nominella….?

Glasyrberäkningar och siffror på en display är att betrakta som nominella, och de är förstås "sanna", om man drar teoretiska spikraka linjer från start till mål, utan att ta hänsyn till fler dimensioner….

Förr, när ingen elektronik fanns, och man hade att lita till käglor, provringar m.m. fanns, av naturliga skäl, en större förståelse för värmearbetet.
Idag måste vi kanske återuppväcka den kunskapen…det är egentligen inte så märkvärdigt…

Att "köra en ugn" är inte riktigt detsamma som att "köra en tvättmaskin"….


Blev det här begripligt…? Är jag tjatig…? 🙃🙂

  • Redigerat 11/12/23, 6:29 PM av Bo§e
Upp till toppen
Annons: