Annons:
Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 1272 ggr
andrea_karlsson
9/16/19, 7:31 PM

Kassasystem

Hej!

Jag har börjat sälja mer keramik och det har blivit mer och mer som ett deltidsjobb, jag tänkte därför registrera mitt företag som enskild firma. Jag har förstått att det är viktigt med redovisning av kontanta inkomster och att man behöver någon form av kassasystem eller liknande.  Jag är inte jättesugen på att köpa en kassapparat för flera tusen och jag har dessutom inte jättemycket plats utan jag säljer min keramik hemma hos mig. Finns det något billigare och smidigare sätt när man inte har så många försäljningar? Är det tillåtet att skriva kvitton för hand eller liknande? Alla tips på vad man ska tänka på när man registrerar företag, eller vart man kan läsa mer om detta tas tacksamt emot! 

/Andrea

Annons:
kattöga
9/16/19, 7:51 PM
#1

Jag tror (om jag minns rätt) att man måste ha ett "kassasystem" om man tjänar mer än  ca10.000 kr i kontanter/år. Information om gränsen bör finnas på skatteverkets hemsida.

Alternativ är att du antingen tar betalt via Swish eller fakturerar och kunderna sätter in pengarna på ditt bank/plus-/bankgirokonto. Då behövs inget kassaregister.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

NenneAhl
9/16/19, 10:54 PM
#3

Vi använder iZettle för kortbetalning, en engångskostnad för kortläsare ca 500kr sedan använder man mobilen eller padda för att registrera köp även svisch och kontantbetalning matar man in där. Sedan skriver man ut dagsrapport för bokföring. Kassaregister behövs om man säljer för mer än 270 000kr per år om jag mins rätt. Lycka till!!

AnnaLow
9/17/19, 7:13 AM
#4

Jag använder också iZettle - då kan man maila kvitto direkt från appen till kunden. De tar en liten avgift per transaktion men det är det värt för att slippa kontanter och kvittoblock tycker jag.

Myntethe
9/17/19, 1:15 PM
#5

Skulle också säga iZettle! Mycket smidigare att bokföra en dagsrapport framför 20 kvitton :)
Från skatteverket.se: "Om du säljer varor eller tjänster kontant för mindre än fyra prisbasbelopp (fyra prisbasbelopp är 186 000 kronor för 2019) inklusive moms under ett räkenskapsår på tolv månader behöver du inte ha ett tillverkardeklarerat kassaregister."

Månvind
9/21/19, 3:55 PM
#6

Har också iZettle. Väldigt smidigt. De har även kassaregister online som är kanon om man säljer ex på marknader. Man kan koppla bort det de månader man är mindre aktiv försäljningsmässigt, då sparar man in några månadskostnader.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Annons:
NenneAhl
9/21/19, 11:01 PM
#7

#6 det är ju som Myntethe skriver i #5 bara då man behöver kassaregister. Online använder man ju iZettle hela tiden utan någon månadsavgift och det är ju det som är så bra, säljer man inget så betalar man inget. Säjer man kontant eller via swish och registrerar de i iZettle appen så kostar det heller inget. Det är bara när man använder kortbetalning, betallänk och faktura som de tar betalt. Säljer man mer än fyra basbelopp per år behöver man kassaregister och då blir det en månadsavgift

Upp till toppen
Annons: