Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1072 ggr
nyburgaren
9/21/19, 5:51 PM

Provugn

Om jag ska bygga en ugn på 5 Kw! Hur många meter tråd och vilken diameter på tråd behöver jag?

Annons:
Bo§e
9/21/19, 7:45 PM
#1

Den "enkla matematiken"  (dvs Ohms lag)  gör det möjligt att använde en "kort och tjock"  eller  "lång och tunn" tråd för att få ett visst önskat kilowattal.   Men det räcker inte för att komma fram till ett bra resultat…..detta måste avvägas så att man får rätt "ytvärmetal", så att man inte får alltför "kalla" element,  eller motsatsen….element som blir intensivvarma och inte håller särskilt länge……     Dessutom måste du veta ugnens storlek, så att du vet att den tänkta tråden verkligen får plats i ugnskammaren…..   Och du måste också välja hur många faser ugnen skall gå på…

Jag skickade dig ett PM med en kontaktuppgift så att du kan få hjälp med detta…

NenneAhl
9/21/19, 11:15 PM
#2

#1 en tjock tråd måste vara längre än en tunn, en tjock har lägre motstånd per meter och måste då bli längre än en tunn för att få samma motstånd. Man ska sträva efter att få så tjock tråd som möjligt för att minska trådens ytefekt w/kvadratcentimeter tråd.

Bo§e
9/22/19, 6:58 AM
#3

#2:   Jo, det blev litet "hjärnsläpp" där när jag skrev……det blev tvärtom.  😛      Men budskapet är ju detsamma……dvs man kan med samma matematiska formel skapa element med   helt olika  egenskaper….  

(Jag såg mitt misstag nästan omedelbart, men tyvärr händer numera något konstigt när jag går in och redigerar ett inlägg….bokstäverna hamnar inte riktigt där jag satt dem,  det blir luckor och förskjutningar - och det blir hopplöst att skriva/ändra i texten.  Detta har pågått en tid.  Har någon annan märkt något liknande…? )

NenneAhl
9/22/19, 7:18 AM
#4

#1&3 det är ingen risk att man får för kalla element, så tjock trå som bara möjligt är det bästa, då håller elementen längre gärna 3,25 mm eller mer. Det är dock svårt att få plats med så tjock i liten ugn. Det är snarare viktigt att inte ha för liten effekt i förhållande till storlek på ugn och tänkt användnings temperatur. 5 kW är 5 kW oavsett tjock eller smal tråd det är bara belastningen på tråden som ökar om den är tunn.

Bo§e
9/22/19, 7:38 AM
#5

#4:    Jo, och det är främst den "tunna" varianten man vill undvika, eftersom hållbarheten blir dålig.    Så visst är 5 kW alltid 5 kW (!), men här krävs också en balansgång med tjockleken,  så att elementen 1:  Håller så länge som möjligt, och 2:  Får plats i ugnen.   Och den beräkningen får man inte "gratis" genom att bara räkna fram en effekt.   

Så, frågan i #0 vore ju i princip lätt att besvara,  men svaret ger inte självklart några bra element…… här krävs fler variabler att laborera med.  Inte minst ugnens tänkta innermått….

nyburgaren
9/22/19, 11:21 AM
#6

Tack för svar bäst är nog att använda inte så tunn tråd.. har använt 1,7 mm tråd innan och gått lite över ytbelastningen vad kanthal rekomenderar.. Det gäller att kränga in så mycket effekt i en så liten ugn det går.. Två faser på ca 2,5 Kw vardera blir ca lite över 30m vardera..Men går det handla direkt från Kanthal idag?

Annons:
Bo§e
9/22/19, 12:55 PM
#7

2-fas,  5 kW och 1,7 mm tråd låter som en möjlig och vettig kombination av egenskaper, tycker jag.   Till det kan man tänka sig en ugn på ca 50 liter, om den skall bli "pigg" och samtidigt hållbar (magkänsla).

Om du nu skall bygga alltsammans från scratch, varför inte först designa elementsatsen,  och sedan bygga en ugn till den….?   Kanske ett udda sätt att jobba, men då slipper du riskera att elementen inte får plats.   Bygg den bara inte för stor…..som sagt, ca 50 liter tror jag blir en lämplig volym att sikta på, för den tänkta effekten på 5 kW…..   Men om ugnen kan göras mindre än 50 liter är det också helt ok…..det är ju ändå en provugn….

[rolnor]
9/22/19, 10:39 PM
#8

Det går såklart köra 2-fas men det är lite ovanligt, 1-fas eller 3-fas är vanligare.

L.A.E
9/23/19, 9:01 AM
#9

Tror att det är minst 2 år sen jag skulle beställa kanthal tråd. För kunde man köpa 25 kg och då jag skulle beställa , så är nu minsta mängden 50 kg. Beställa ja då gick allt på en gång  genom Danmark för att få  tråd från Sverige ???? . Slutade med att  jag inte beställde .  Priset var då 50 kg 2,2 mm = 30 000 kr.  Det enda man kan göra är att gå ihop med några och  beställa tråd  av  samma diameter ..ex 2.0 , 2,2, 2,5 eller någon annan storlek.

NenneAhl
9/23/19, 4:28 PM
#10

#9 så tråkigt det har blivit, köpte för många år sedan, kommer inte ihåg minikvantitet då men va ok och inte krångligt. 50kg räcker väl i tre generationer krukmakare. Kanske enklare o billigare att bygga ved, olja eller gasugn!?

[rolnor]
9/23/19, 5:21 PM
#11

Köpte på 80-talet från en elektriker till en 200l ugn, undras om det finns sån möjlighet idag?

Upp till toppen
Annons: