Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1623 ggr
Pillerilla
2019-09-22 21:44

Brännkurvor för Fyle-lera

Undrar vad man skall ha för brännkurvor till Fyle-lera, både för skröj och glasyr.

Annons:
Bo§e
2019-09-22 22:02
#1

Nu är det många år sedan, men jag minns att fyleleran kunde skröjas på ett alldeles "normalt" sätt,  men att man skulle lägga ca 1 timmas utjämningstid på toppen, för att den skulle få tid att "osa ifrån sig" så mycket som möjligt av svavlet och annat som den bör bli av med…. (Har för mig att detta stod på paketens etikett)   Och av samma anledning bör också ugnen ventileras ordentligt under skröjen. 

Glasyrbränningen kan också göras på normalt sätt, men om leran blåsar sig har man passerat "smärtgränsen", och man får sänka temperaturen litet grand.  Var denna gräns går kan variera mellan olika ugnar pga olika värmearbete.  

Fylelerans täthet har också varit föremål för diskussioner.  Den är helt enkelt inte "alldeles tät"……..men vill man få den så tät som möjligt skall den varken under- eller överbrännas.  Får också testas fram i den egna ugnen.

Pillerilla
2019-09-24 16:48
#2

Tack Bosse, vad anser du är en ”normal” Brännkurva för både skröj och glasyr? Vill lära mig och inte behöva använda de förinställda programmen. Skall prova med att lägga till 1h utjämning på skröjen och antar att jag inte skall sätta i pluggen vid 600 grader? Även leran PRGI skall skröjas högt. Tror du de kan brännas tillsammans?

Bo§e
2019-09-25 11:34
#3

Skröjbränning.  En "vanlig" skröj  (dvs "vanliga" skålar, muggar osv som inte är så tjockväggiga)  kan se ut så här:   100°C/h upp till 650°C----->därefter full fart till 950-980°C---->därefter utjämning---->slut.        Större och tjockare föremål:  Dra ner farten till t.ex. 50°C/h i det första segmentet, och låt resten vara oförändrat.

Skröj av fylelera:  Om ugnen har "normalstora" ventilationshål,  kör full ventilation genom hela skröjbränningen.   Vissa ugnar kan ha riktigt stora ventilationsöppningar (kan förekomma på en del äldre ugnar), och då kan man stänga dessa delvis genom skröjen för att ugnen inte skall få det alltför kämpigt…. 

Glasyrbränning:  En "vanlig" glasyrbränning kan se ut så här:     150°C/h upp till 350°C-----därefter full fart upp till den valda topptemperaturen---->därefter (t.ex.)  15-20 minuters utjämningstid--->slut.

PRGI mår säkert inte dåligt av att skröjas tillsammans med fylelera…..kan inte tänka mig att den skulle må dåligt av litet extra utjämningstid….

aninma
2019-09-25 17:48
#4

Hej Pillerilla

Jag har ganska precis skröj- och glasyrbränt fyle och körde i skröjen upp till 950 och utjämningstid i 15 minuter. Det blev inte som jag kom ihåg det från min keramikkurs! Sträv, ganska obehaglig yta på oglaserade partier efter glasyrbränning. Frågade min gamla lärare som upplyste mig om det jag glömt, vi körde fylen upp till 1000 grader och utjämningstid på 1 timme för att bränna bort det som folk kallar "slagg" precis som Bosse säger ovan. Och vi hade andra leror i dessa skröjar också och det gick bra!

Tänker nu testa att skröja om det redan skröjbrända fylen för att förhoppningsvis få en snällare yta på oglaserade områden.

Sen en följdfråga till Bosse om ventilationshålen du skriver om i #1. Jag blir förvirrad. Jag har två hål i min ugn. Ett i botten som bruksanvisningen skriver att jag ska stänga till efter 600-700 grader (enkel metallbit som skjuts över). Sen finns även ett hål i den övre delen av ugnen som jag kan stänga med sk pluppar. Jag har en helplupp och en dryg halvplupp. I butiken där jag köpte ugn rekommenderades jag att alltid ha i halvpluppen, både vid skröj och glasyr. Låter det rimligt, eller borde jag ha den helt öppen om jag kör fylen i 1h utjämning? Och borde jag då även ha bottenhålet öppet? På kursen höll vi nog aldrig på med det här öppna och stänga, men man vill ju ta hand om sin ugn!

Bo§e
2019-09-25 18:32
#5

#4:   Svårt att ge exakta instruktioner, eftersom ugnar har olika stora ventilationshål…..men principiellt borde man ha båda öppningarna helöppna när man skröjar fylelera…..men om öppningarna är stora kan ugnen få det litet kämpigt på uppgång och utjämning om man gör så, och då kanske "halvplupp" uppe och nere trots allt är bra….     Om ventilationshålen är "lagom små"  (ca 20 mm eller så), kan man nog köra helöppet uppe och nere vid skröj av fylelera…….   Större hål = "halvplupp" uppe och nere.   Ungefär så….   Det har också en del att göra med ugnens storlek.   Håll litet koll på ugnens beteende första gången….. 

Om vi bortser från  fyleleran ett tag,  är "ständig halvplupp" en bra idé (inte minst matta glasyrer trivs med en aning ventilation).   På mindre ugnar brukar jag stoppa in en tuss keramisk ull i det undre och övre hålet, och sedan sticka en kulspetspenna genom fibern, så blir hålen "lagom" stora, och så kan man sedan alltid ha det, i alla bränningar….

aninma
2019-09-25 18:40
#6

#5 Stort tack Bosse! Alltid bra med generell vägledning även om man måste anpassa sig efter de egna förutsättningarna :)

Annons:
Bo§e
2019-09-25 18:57
#7

#4:    Varför minns man inte allt…på en gång….?    Det var nog faktiskt så att etiketten på fyle-paketen (på den tiden fyleleran kom från fyleverken)  föreskrev 1000°C vid skröj, förutom 1 timmas utjämningstid….

Upp till toppen
Annons: