Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1522 ggr
MariaBell
9/27/19, 9:38 AM

Rekommenderad bränntemperatur

Hej Jag är lite ny på det här med keramik:) Jag har köpt Porslinslera som jag vill bränna så det det blir hårt. Det menas väl att man skröjbränner leran? Jag kommer sedan klä keramik föremålet med läder. Då behöver jag väl inte bränna en andra gång, skröjbränning räcker? Om min lera inte blir hård, blir till keramik, efter skröjbränning vad har man gjort för fel då? Leran har alltså inte spruckit under bränning, den har bara inte blivit hård och kunde lätt knäckas. (Jag gör små alster i lera). Tack!

Annons:
Bo§e
9/27/19, 1:08 PM
#1

Skröjbränning innebär  (litet förenklat)   att leran bränns så högt att den blir olöslig i vatten,  någorlunda fri från organiska ämnen, och så pass stark att den kan hanteras vid t.ex. glasering.   Skröj brukar ske mellan 900-1000°C.   Rent rekniskt är då leran att betrakta som "lergods". 

Utöver detta kan vissa leror brännas högre, så att de sintrar.   Det innebär  (litet förenklat)  att leran delvis förglasas  (samtidigt som godset krymper en del)  och blir tät, eller nästan tät, och som en följd av detta ökar också styrkan betydligt .   Slutprodukten  kan kallas stengods eller porslin,  beroende på vilken lera det handlar om.

Om du vill ha din Porslinslera så stark som möjligt skall den brännas till en temperatur som ligger någonstans inom dess sintringsintervall, vilken brukar anges i produktinformationen,  eller på paketets etikett osv……     Alla porslinsleror är olika, och kan ha starkt varierande sintringsintervall, så detta får du ta reda på, och helt enkelt bränna enligt den informationen….

MariaBell
9/27/19, 1:11 PM
#2

Toppen, tack! Troligtvis har jag bränt min lera i för låg värme då den inte ha sintrat. :) Ska prova igen.

Upp till toppen
Annons: