Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1229 ggr
Oonaeleonora
9/29/19, 9:29 PM

Glasera hela smycken/julgransdekorationer

Hej! Väldigt ny till detta med keramik men ivrig att lära mig. Jag var under veckan funderat på hur man gör om man vill skapa smycken/julgransdekorationer som är platta (inte runda pärlor) men vill ha de glaserade på alla sidor i alla skrymslen om jag tex karvar i dem och gör ihåligheter. Jag jobbar i stengods. Hur tunna kan dessa vara samt kommer tjockleken påverkas i bränningen? hur ska dessa hängas upp och med vad när de väl har skröjbränts och glaserats så att dessa är glaserade på alla håll och inte fastnar i ugnen när de ska in i ugnen igen. Tack för er hjälp. Mvh

Annons:
Bo§e
9/30/19, 6:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Gör ett antal underlag (enligt skissen) av stengodslera, som du först bränner.     Om du skall jobba i stengodstemperatur är det bäst om "pinnarna" är av titantråd, gärna 1,5-2 mm tjock.   Googla på "titantråd" så hittar du den.   Ha inte alltför långt avstånd mellan stöden…..skall du göra många saker är det bättre att ha fler stöd med någorlunda kort avstånd…..

[rolnor]
9/30/19, 7:37 PM
#2
Oonaeleonora
9/30/19, 8:19 PM
#3

Tack för tips! Om jag är ute efter mer platta verk kommer en del hänga på titantråden, denna del blir väl oglaserad? Den delen som rör tråden?

Bo§e
10/1/19, 12:20 AM
#4

Glasyren skall inte komma åt titantråden.     Pilla ur eventuell glasyr ur hålen  (t.ex. med en piprensare…?)  innan du trär upp sakerna.

Oonaeleonora
10/1/19, 6:39 AM
#5

Tack för bra svar Bosse!

MormorIngrid
10/1/19, 2:23 PM
#6

Titan, 3 mm i 3 meterslängd kostar ca 1000 kr, lite dyrt! Läste för en tid sedan någon som använt cykelekrar, någon dom vet något om detta?

Annons:
Bo§e
10/1/19, 2:37 PM
#7

Borde finnas billigare…..och 3 mm kanske är onödigt tjockt.  Titan är väldigt formstabilt upp i höga temperaturer….

Cykelekrar låter tveksamt….tror att de böjer sig i stengodstemperatur….?

Bo§e
10/1/19, 2:47 PM
#8

Titantråd 2 mm.   61.25 per meter

https://www.sargenta.se/shop/article/386-20

MormorIngrid
10/1/19, 6:19 PM
#9

Bosse, det var verkligen en stor prisskillnad!

Upp till toppen
Annons: