Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1307 ggr
Kerstin Ånhammar
2019-10-04 15:18

Bränningsproblem raku

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag bränner ofta Raku och det brukar bli lyckade resultat men igår brände jag fem ugnar. De fyra första blev lyckade men sen hände nåt jag inte fattar! Kratrar/blåsor i glasyren, knottrig yta helt utan blankhet - ser ”dött” ut. Som om det kokat samtidigt som det inte smält ut… Hoppas nån kan förklara o hjälpa mig!

  • Redigerat 2020-09-10 16:42 av Ulla
Annons:
Bo§e
2019-10-04 15:22
#1

Glasyren är inte riktigt färdigsmält….men den är "på gång".    Litet mer väntetid, så hade den flutit ut…….

Kerstin Ånhammar
2019-10-04 16:25
#2

Hej Bosse! Tack för svar! Jag tycker det var annorlunda än när det inte är utsmält tillräckligt - just de spruckna bubblorna… I någon skål var det som om glasyren höjt sig från skärven o sedan spruckit - vasst som glas! Kan det ha gått för länge i ugnen? Kan glasyren liksom ”komma förbi” utsmältning o ”dö”? Jag brände om något o det blev inte bättre.

Bo§e
2019-10-04 16:50
#3

Den visar helt klart tecken på att inte vara riktigt klar.    Men om du tillsatt bentonit som ställmedel, och det råkat bli litet för mycket,  kan glasyren bli mer svårsmält, lossna från skärven osv……..      Men någon överbränning är det definitivt inte fråga om….då  får man inte den här sortens blåsor.    

Av någon anledning är smältprocessen avbruten för tidigt.

Kerstin Ånhammar
2019-10-04 17:26
#4

Ok tack! Bränner imorrn igen så då utrustar jag mig med mer tålamod ;-) o hoppas det vanliga flytet är tillbaka.

Kerstin Ånhammar
2019-10-04 17:26
#5

Ok tack! Bränner imorrn igen så då utrustar jag mig med mer tålamod ;-) o hoppas det vanliga flytet är tillbaka.

gismoo
2019-10-06 12:15
#6

Bränner du med ved eller gas, jag har fått problem med att komma upp i värme när det varit kallt ute, jag bränner med gasol och är det för kallt väder har jag fått problem

Annons:
Ålands folkhögskola
2019-10-07 14:50
#7

#6 - gasol har en tendens att frysa i kallt väder, särskilt om tuben börja bli tom. Jag lägger gasoltuben i en tunna fyllt med vatten att hämta upp temperaturen.

Kerstin Ånhammar
2019-10-10 07:20
#8

Jag eldar m gas o använder också varmt vatten till tuben. Brände 6 ugnar i söndags: 4 mycket bra m blanka fina välkrackelerade glasyrer o sen de 2 sista med liknande resultat på bilden. Precis samma sak som hände gången innan! Det är det som är så lustigt att det blir så mot slutet - det var därför jag funderade om ugnen kan bli ”överhettad” på nåt sätt som ställer till det…?

Ulla
2019-10-10 09:29
#9

När ugnsmaterialet redan är upphettat innan, så går det fortare att komma upp i temp. Om du använder pyrometer i stället för att kika in i ugnen så kanske glasyren inte har hunnit smälta ut ordentligt då. (Jag blev väldigt förtjust i Bosses liknelse vid att baka - man behöver både temperatur och tid.)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: