Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1076 ggr
Anna HB
10/7/19, 5:29 PM

Hur hanterar jag flytvikten?

Ibland får jag för mig att jag ska bli en mer ordentlig människa. Under ett sådant anfall köpte jag en flytvikt (”dags att styra upp detta godtyckliga refererande till diverse mejerivaror för att hamna rätt i glasyrkonsistenserna”). När jag nu till slut försökt använda den vill jag påstå att flytvikten själv är betydligt mer godtycklig än jag i sin bedömning. Mätresultatet blir aldrig detsamma två gånger direkt efter varandra, det verkar bero på hur jag råkar släppa den i glasyren. Antagligen gör jag något fel. Någon som vet? (Jag ger flytvikten en chans till genom att ställa frågan här, men egentligen funkar det ju bra med filmjölk och grädde…)

Annons:
Bo§e
10/7/19, 6:06 PM
#1

Först:       Om   (?)  du har fått tag på en flytvikt av den där ynkligt korta sorten, förvånas jag inte över dina funderingar…..😡…..en sådan är så lätt att den påverkas och störs av ytspänningen, samtidigt som "kortheten" dessutom gör skalan ganska inexakt….  Man kan dock överlista den   -  i någon mån  -   genom att ihärdigt knacka på hinken (eller på annat sätt skapa en vibration),  tills flytvikten inte sjunker ner längre……då får man åtminstone jämförbara resultat, även om skalan fortfarande känns litet "luddig"….      Men jag måste  [personlig åsikt] säga att de här "mini-flytvikterna" aldrig riktigt blivit mina kompisar…..

En längre flytvikt kräver förstås ett djupare kärl för att inte bottna,  men deras extra tyngd gör att de "stannar" på sin nivå betydligt mer tillförlitligt och repeterbart,  och den extra längden innebär också att skalan kan avläsas med större precision….

Men, att knacka på hinken tills flytvikten stannar är nyttigt  i  båda  fallen….

🙂

Anna HB
10/7/19, 6:42 PM
#2

Tack, Bosse! Ska försöka med knackningar innan jag förpassar den lilla tingesten till ett liv som hyllvärmare.

Upp till toppen
Annons: