Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1262 ggr
TKclay
10/7/19, 6:19 PM

Stämpla med färgkropp?

Hej!

En liten fråga…jag ska låta tillverka en stämpel till min signatur. Nu till min fundering, jag upplever att när jag stämplar under föremål att de kan bli lite tilltryckta i formen. Kan man istället ha en stämpel som man färgar in med färgkropp eller liknande så man slipper trycka så hårt mot godset… Nån som har ett bra tips?

Annons:
Bo§e
10/7/19, 6:31 PM
#1

På Höganäs Keramik användes gummistämplar.     

"Stämpelfärgen" var underglasyrfärg  (färgkropp med en aning lera och fluss),  som blandats med vatten och Gummi Arabicum, till en ganska "kletig" och vidhängande "smet".     Denna "smet" rollades ut på en glasskiva med en sådan där liten gummiroller som används till batik m.m……skiktet skulle vara "lagom" tunt.    Sedan "duttade" man gummistämpeln mot den utrollade färgen och stämplade under föremålen……   I och med att det utrollade skiktet var "lagom" tunt, blev stämpeln aldrig nerkladdad, och färgen höll sig precis på gummistämpelns "toppar"…..   Färgens konsistens får testas fram, och eventuellt justeras med mer eller mindre vattenmängd….

Bo§e
10/7/19, 7:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

De här gummistämplarna var försedda med ett skikt av skumgummi  (bild), vilket fick dem att forma sig "snällt" mot bottnar som ibland kunde vara litet ojämna……

Eva "Sigge"
10/8/19, 7:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Spännande, har några liknande stämplar. de vita små runda är är själva gummistämplarna och inuti det röda handtaget finns små verktyg att skära ut mönster med. tror jag ska limma på lite skumgummi emellan. Förmodar att man kan göra likadant med små linoleum stämplar.

Tack för ditt inlägg Bosse Cebex Gbg

Upp till toppen
Annons: