Annons:
Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 1456 ggr
Kiks
10/11/19, 3:16 PM

Prissättning

Hej, jag håller på med lite keramik på fritiden. Men nu börjar det bli lite fullt på mina hyllor, så tänkte försöka sälja på loppis så jag får lite mer plats. Men hur mycket kan man ta betalt för tex. drejad skål i stengods, glaserat, och rymmer 2-3dl. Lite svårt det där med å ta betalt ☺

Annons:
[rolnor]
10/12/19, 1:16 AM
#1

Det beror på om du vill göra vinst eller ej, om du vill det får du räkna på alla omkostnader och din tid. Finns en sådan tråd här nånstans om du söker på sajten. Fanns en nätbutik på KHVC förr där du kunde kollat priser men den är tyvärr nedlagd. Min känsla är 120-250:- beroende på hur mycket jobb eller speciell teknik du använt, t.ex. rakubränning eller dekorering. Sen är väl inte loppisar kända för att ha kunder med djupa fickor men har du fina saker kan det ju löna sej.

Kiks
10/12/19, 11:25 AM
#3

Tack, är ganska ny på det här, så nu är jag väl mest ute efter att få tillbaka pengar till material, å se om nån överhuvudtaget vill ha det jag gör ☺

[rolnor]
10/12/19, 10:35 PM
#4

Ja, då är det annorlunda och blir lättare sälja på loppis. Gör du lergods eller stengods? Vore kul med bilder!

Kiks
10/12/19, 11:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Håller på med stengods, drejar, kavlar. Glasyr har jag inte experimenterat så mycket med en. Fullt upp med å försöka få in drejteknik, det har inte varit lätt😉det är en rolig å avslappnande sysselsättning. Skickar några bilder, några klar ,andra inte.

Kiks
10/12/19, 11:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6
Annons:
Kiks
10/12/19, 11:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
Kiks
10/12/19, 11:30 PM
#8
Kiks
10/12/19, 11:35 PM
#9
[rolnor]
10/13/19, 12:49 AM
#10

Gillade löven, riktigt fina!

Ulla
10/13/19, 8:26 AM
#11

Fina. En ny tvålkopp på toan vore inte så dumt. 🙂Tack för att du visar!

Men visst är det svårt att prissätta sina saker. De två trådar man kommer till via länken ovan är gamla men ändå väldigt intressanta att läsa igenom. Man får många tankar kring hur man kan resonera. Prisförslagen är inte så aktuella även om priset på keramik konstigt nog inte verkar ändras så mycket som på allt annat.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Kiks
10/13/19, 11:15 AM
#12

Tack ☺

M
4/4/21, 9:44 PM
#13

Jag tänker att du kan ta en form av introduktionspris; tala om att du ännu är i inlärningsstadiet av att bli en fullfjädrad keramiker MEN att dina alster numera är för bra för att "bara" ge bort eller sälja för billigt! Det är alltså en chans för folk att köpa dina alster INNAN de gått upp i pris; ungefär som en tillväxtaktie:) Hur som helst; 120-150 för en stor skål är för billigt i mina ögon: räkna först ut vad skålen kostat dig i lera, material , glasyr, bränning o s v och lägg till rimlig kostnad för tid och för ditt arbete. Misstänker att bara materialkostnad är uppe i 120-150 för en skål då? Lägg på lika mycket i arbete och då har du ett rimligt introduktionspris för dig som keramiker. Givet är priset också beroende av kvaliteten på ditt arbete, såklart!

Annons:
[rolnor]
4/5/21, 4:37 PM
#14

Det här är en gammal tråd, Majama. Vet inte om det är aktuellt fortfarande.

Ulla
4/5/21, 4:59 PM
#15

Det är snart 1 1/2 år sedan frågan ställdes, så för Kiks är nog inte inlägget aktuellt längre. Däremot är säkert frågan i sig intressant för andra som tittar in här. Det är många som håller på med keramik idag.⚱️⚱️⚱️⚱️⚱️⚱️⚱️⚱️⚱️⚱️

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
4/5/21, 8:50 PM
#16

Ja, det kan nog funka att vara dyr eller billig. Är man för billig kan kunder tro att det är skräp man gör.

Upp till toppen
Annons: