Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1309 ggr
Honeybear
10/14/19, 8:28 AM

Verkstadslokal

Hej! Jag ska kika på en källarlokal för att ev bygga en verkstad och skulle vilja ha tips på vad jag ska tänka på. Golvet ser ut att vara plast, då tänkte jag att man kanske kunde ha stenplattor under ugnen? Vad krävs ang. ugn - ventil mm? Kommer vara en ny, liten elugn (40 eller 60l) som funkar i vanlig elkontakt (ej 3 fas). Tack

Annons:
LenaCecilia
10/19/19, 7:49 PM
#1

Hej,

Är det någon som har tips på var man kan bränna Raku någonstans i närheten av Stockholm? Jag har rakuglaserat gods som jag behöver bränna, har tyvärr inte möjlighet att bränna där jag brukar.

Vänliga hälsningar

Lena

Honeybear
10/21/19, 8:47 AM
#2

Lena, varför frågar du i min tråd? Då det har inget med det jag frågar borde du nog skapa ett nytt inlägg istället.

Bo§e
10/22/19, 6:24 AM
#3

Först av allt måste du kolla upp eltillgången.  Om där bara finns ett "vanligt" standard  230V-uttag, är det troligen säkrat 10A eller max 13A,  och det räcker inte till ugnar i de storlekar som du nämner (dvs om du tänker bränna stengods).  Om så är fallet,  räcker elen till en 1-fasugn på  max 20-25 liter (om du bränner stengods).     

Om källarlokalen har en "egen" ventil rakt ut i det fria, är det en fördel, eftersom man då kan montera en egen fläkt, och själv välja storlek / kapacitet på den   (och helst inte snåla, utan ta till ordentligt) .   Man får förstås också se till att det finns en inluftventil, så att cirkulationen inte stryps….

Om källarlokalen är kopplad till husets centrala ventilation, och inget annat,  får du räkna med att kapaciteten kanske inte räcker till annat än en ganska liten ugn.   

Ovanstående två saker är helt avgörande för vilken sorts keramikverksamhet som kan bedrivas i lokalen.

[rolnor]
10/22/19, 10:30 AM
#4

Vill du inte skaffa 3-fas kan ju en gasugn vara alternativ?

Upp till toppen
Annons: