Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 691 ggr
Eva Sigge
10/14/19, 4:49 PM

Kalaxmassa och flagig magnetit?

Är det någon som vet vad man använder kalaxmassa till? Undrar också vad "flagig magnetit " är och hur man använder det.

Annons:
Ulla
10/14/19, 10:55 PM
#1

Har aldrig hört talas om något av dessa. Och jag som trodde jag lärt mig det mesta som finns att veta om keramik här på sajten. 🤪😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
10/15/19, 12:13 AM
#2

Magnetit är en järnoxid med formeln Fe3O4.    "Kalaxmassa" har jag aldrig hört talas om.  Kallax (med två L) har jag för mig är en ort i Norrland…..

Eva Sigge
10/15/19, 4:11 AM
#3

Tack, så mycket Bosse Cebex Gbg! Så bra, då kan jag göra lite glasyrprover med järnoxiden. M v h Eva Sigge

Ulla
10/15/19, 6:59 AM
#4

🙂Du har alldeles rätt om Kallax, Bosse. Det är dessutom namnet på Luleås flygplats (och en av IKEAs möbelserier).

Men vad menas med flagig magnetit? Det låter ju på namnet som om den skulle vara svåranvänd i glasyrer.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

nyburgaren
10/15/19, 8:58 AM
#5

Kalax kan vara platengob det var den benämningen vi hade på höganäsbolaget

Bo§e
10/15/19, 12:13 PM
#6

#4:   Ja…"flagig" låter ju inte särskilt finkornigt….men den kanske kan  användas till diverse effekter  (t.ex. "strösslad" på eller i någon ljusare glasyr) …..

#5:   Det  verkar ju troligt, Nyburgaren….!    Vissa fabriker hade sina egna benämningar på olika saker, och som bara förekom just där….   Man undrar hur det namnet uppstod…?  Det blir bara att provbränna och se om det stämmer….

Annons:
Eva Sigge
10/16/19, 11:18 AM
#7

Ja, det testar jag på en gammal sättplatta, min kalaxmassa kommer från Höganäs. Den flagiga magnetiten strör jag på en provbit, med ljus glasyr nästa gång jag kör en glasyrugn. Tack, för hjälpen! M v h Eva Sigge

nyburgaren
10/16/19, 7:19 PM
#8

Jag kör grov magnetit på mins bronsglasyrer en blandning av 35 procent magnetit och fritt med lera magnetiten är press pulver från höganäs AB kolla in instagram. Saltglaserst i kullabygden AVu

Eva Sigge
10/18/19, 6:25 AM
#9

Hej Nyburgaren ! Men då bränner du det i reduktion med gas eller ved? Tror jag vågar testa att strö på en provbit med vit glasyr i oxidations bränning. M v h Eva Sigge

Upp till toppen
Annons: