Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 782 ggr
Plena
10/18/19, 3:52 PM

El-anslutning till ugn

Hej!
Jag har utökat med en liten rund toppmatad ugn som jag köpt begagnad. Har bara ett problem, anslutningssladden är för kort, min stora ugn (som ej är flyttbar) står närmast uttaget och sladden på min nya ugn räcker inte till uttaget. Kan man byta anslutningssladden eller måste jag ta hem elektrikern och se om det går att flytta uttaget?

Annons:
Bo§e
10/18/19, 4:32 PM
#1

Det går bra med en skarvsladd, oavsett om ugnen är 3-fas eller 1-fas.    För att undvika oönskat spänningsfall (effektförlust), gör inte sladden längre än nödvändigt,  och välj en kabel med väl tilltagen area (t.ex. 2,5 mm²).   Välj bort 1,5 mm² kabel. 

Om du skruvar ihop din "egen" skarvsladd till en 3-fasugn (5-ledarkabel),  kolla  extra noga att den gulgröna jordkabeln och den blå  "nollan" (N)  verkligen hamnar där de skall vara i de respektive kontakterna…..det finns märkningar i kontakten.   De 3 återstående kablarna kan sedan anslutas valfritt i de 3 återstående hålen.    Felkoppling här kan leda till "stekt automatik"…..    Skruvarna skall dras åt så hårt som möjligt.

Det finns förstås färdiga skarvsladdarför både 1-fas och 3-fas, men ofta är de onödigt långa.  (kan givetvis kortas av)

Plena
10/21/19, 9:54 AM
#2

Tack Bosse för ett som alltid mycket informativt svar!

Upp till toppen
Annons: