Annons:
Etikettbilder-på-keramik
Läst 1407 ggr
[rolnor]
10/23/19, 5:10 PM

Gillar resp. Ogillar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker mycket om en vacker form med fin glasyr, finns miljarder exempel men här är ett;

Annons:
[rolnor]
10/23/19, 5:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nåt jag ser för ofta i ceramics review och ceramics monthly är sånt som jag kallar effektsökeri, man vill chocka med en bebis med pistol i ena handen ridande på en struts t.ex. här är en annan som ger mej samma dåliga vibbar; Vad tycker ni andra om?

Susanne Sundström
10/23/19, 6:14 PM
#2

Smaken är ju olika men för mig faller den andra bilden inte inom mitt område där jag på något sätt tilltalas, fascineras, eller på något som helst sätt finner det tilltalande eller intressant. Hårda ord. Ibland så kan intrycket förbättras eller till och med förändras om det finns förklarande sammanhang som gör att jag förstår vad konstnären önskade uttrycka. De gånger glädjer mig när jag ändrar uppfattning om föremålet.

//Susanne Sundström

Larsam
10/24/19, 1:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Håller med  rolnor. Jag har också svårt med dessa överarbetade skulpturer. Därför bidrar jag med ett inte lika överarbetat skelett.

Larsam
10/24/19, 1:40 PM
#4

Titeln är "Always that greed"

Kickand
10/24/19, 2:44 PM
#5

Visst är det härligt att vi inte ser och känner samma sak - även när vi betraktar samma alster,  vad än det nu må vara….🙂

Ulla
10/25/19, 8:42 AM
#6

Jag tycker nog om det mesta i keramikväg. Om inte annat så är det kul att bli litet ilsk  över något som jag har svårt att förstå, och det kanske var det som var meningen med verket. Sedan är det inte säkert att jag skulle vilja ha det själv.

En annan sak -Ni tänker väl på att inte lägga upp copyrightskyddade bilder? Antar att de flesta är medvetna om det nuförtiden, men ibland är det lätt att glömma sig.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
pyromanen
10/25/19, 1:09 PM
#7

En del saker tycker jag är vackra, en del saker väcker tankar eller ger mig andra upplevelser. En del tycker jag är trist, intetsägande eller asfult. Det finns så många möjligheter. Och en del av det jag gillar tycker nån annan är tråkigt eller skitfult och tvärt om. Och att det inte finns något facit är viktigt. När politiker, tx i Tyskland 1940 eller Sölvesborg 2019 förklarar att de har facit på vad som är bra eller dålig konst… Då skrämmer det mig mer än alla jordklotets skelettskulpturer tillsammans.

[rolnor]
10/25/19, 2:28 PM
#8

Det som stör mej med det jag tycker är effektsökeri är att det får jättestort utrymme i t.ex. dom tidskrifter jag nämnde på bekostnad av det jag tycker är god konst. Efter nästa val kanske vi får rabatt på gul och blå glasyr medans andra färger blir dyrare.

[rolnor]
10/25/19, 3:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Känner att jag kanske måste vara tydlig, jag undrar om någon annan delar min smak helt enkelt. Jag uppskattar även mer samtida saker som denna t.ex. (Jag äger bilden Ulla).

NenneAhl
10/25/19, 11:50 PM
#10

#7 kloka ord pyromanen!!!

[rolnor]
10/26/19, 10:15 AM
#11

Jag tänkte vi kunde diskutera tycke och smak här, istället framstår jag som en SD-sympatisör, hi, hi, bizzart.

[rolnor]
10/26/19, 10:21 AM
#12

Jag brukar ett par ggr på år ungefär försöka få till en tråd som handlar om färdig keramik, jag saknar ofta det här på forumet, det blir nästan enbart en frågelåda om problem med ugnar, att pyrometern gått sönder etc. Det vore kul veta vad ni andra tycker om det, jätteviktigt givetvis att dessa frågor får stor plats men är intresset för form och uttryck helt ointressant?

pyromanen
10/27/19, 9:28 AM
#13

Du kan vara lugn Rollnor ha ha. Jag tycker absolut det är intressant med form också. Men har svårt för att vara kategorisk kring vad jag gillar och inte. För rätt vad det är får jag se något jag gillar som inte går att få in i någon generalisering. För mig är det så alltså. Anar att det du är inne på är någon sorts spänst i en form. Ibland kan just spänst i en enkel form vara det som får mig att tänka eller uppleva "wow" när jag ser ett föremål. Men det kan definitivt vara helt andra saker också.

Annons:
M
4/2/21, 4:33 PM
#14

Tänker att du nog har en poäng i att det ibland visas en del grejer som ska fånga t ex läsarens uppmärksamhet och då måste det vara ngt som syns! Men det behöver vare sig vara dåligt eller bra för det! Jag faller för olika stilar varje gång. Mer själva grejen i sig s a s. Samma med musik för mig…jag faller för låten inte för genren. Å´andra sidan så har vi ju också motsatsen till effektsökeri; kollar man butiker med keramik-bruksföremål- t ex, åtminstone i Sverige, så är det ofta så att du inte kan skilja den ena keramikern från den andra. Det mesta är väldigt likadant; både formmässigt och färgmässigt, eller vad tycker ni? Det blir lätt lite tråkigt, eller? Ofta är det det nordiska, avskalade och stilrena som överväger.
( Med det sagt så har jag full förståelse för att man som keramiker såklart måste göra en avvägning mellan vad som efterfrågas och vad man kanske själv skulle vilja experimentera med) har dock märkt att folk börjar efterfråga lite mer udda saker: man vill inte bara ha en skål…man vill ha en personlig skål som också kanske är något som blir en talking piece" vid middagsbordet. Kul, tycker jag!

Bagossa
4/9/21, 10:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#12
Bra tanke. Det kanske borde finnas klistrade trådar om div återkommande problem så det blir lättare för folk att hitta info.
On topic, själv tycker jag smaken förändras med tiden. Men jag har lite svårt för föremål som inte går att använda, så att säga. Jag äger själv skulpturer av keramik men köper hällre en skål eller dylikt än ett skelett.
Bifogar en bild på en kruka som jag gjorde för länge sedan med ett två år gammalt lönnträd. Det är inte alltid själva kermakiken är center piece.

[rolnor]
4/9/21, 12:09 PM
#16

Fin bonzai!
Bra idé med klistrade trådar, Ulla kan fixa?

Ulla
4/9/21, 2:07 PM
#17

#15: Du har rätt, det är inte alltid keramiken som är "center piece". Men din låga kruka framhäver verkligen innehållet i den. Fin!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
4/9/21, 2:25 PM
#18

#16: De klistrade trådarna tappar sin klistrade position när man har läst dem, och fungerar sedan som vanliga trådar. Det är för att inte större delen av länklistan till höger ska innehålla gamla trådar som gör att forumet ser dött ut.

Ett annat sätt att "klistra" en tråd är att lägga den på löpsedeln. Då ser man den varje gång man kommer till sajtens förstasida. Ett inlägg som ligger där nu är AnnaLows guide om hur man själv byter element i sin ugn.
Sidan med länkar är en annan tråd som ligger där.

Antalen trådar man kan ha där är begränsat, så om man vill framhäva många diskussioner på det sättet så kanske man måste tänka på ett annat sätt.

Fundera gärna på hur tänker dig det hela så kanske vi kommer till något bra tillsammans.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
4/9/21, 6:10 PM
#19

Man kunde ändra så höger del av forumet kunde rymma klistrade trådar? Det är ju väldigt ofta samma fråga kommer upp omigen. Då måste man ändra hela layouten givetvis men visst vore det bra? Det som syns där nu är ju mycket sällan jag bryr mej om. Reklam måste ju vara kvar såklart.

Ulla
4/9/21, 8:04 PM
#20

#19: Du har rätt. Att ändra layouten är ett väldigt omfattande arbete, och ingenting som jag kan göra.

Det finns förstås en tanke bakom layouten. Just nu finns skrivfältet och den aktuella öppna tråden i mitten. Länkar till alla diskussioner hittar du i den vänstra spalten. Senast på iFokus och allt det personliga hittar du till höger: inloggning, kontoinställningar, brevlåda, vilka sajter du har som favoriter, vilka favoriter/vänner du har, vilka sajter och trådar du valt att följa.

Ja, och så en del reklam förstås. Den glömmer jag nästan bort eftersom alla som har en viss aktivitet slipper den. Då har du en liten stjärna på din Avatar. (Hoppas jag inte ljuger nu. Så har det i alla fall varit.)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Upp till toppen
Annons: