Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 548 ggr
andrea_karlsson
2019-10-23 17:28

Ugnsproblem

Hej!

Jag har fått problem med min keramikugn när jag glasyrbränner. När jag bränner skröjbränningar är det inga problem men när jag bränner glasyrbränningar går proppen och bränningen avbryts. Jag har för några månader sedan bytt element och det har inte varit några problem fram tills nu. Mina två senaste glasyrbränningar har avbrutits genom att proppen har gått. Jag bränner upp till 1220 grader. 

Vet någon vad det kan vara för fel? och vad kan jag göra?

/Andrea

Annons:
Bo§e
2019-10-23 18:06
#1

Om elementen är nyligen bytta,  och detta händer, kan det vara värt att först kolla bakom plåten, vid  elementanslutningarna.   Någon av trådstumparna kan ha hamnat  för nära någon metalldel, eller nära någon annan elementanslutning,  och när ugnen värms upp kan "stumpen" röra sig en aning och komma  i kontakt med jord (t.ex. täckplåten) eller en elementklämma, vilket får proppen att gå.   Att det hittills bara hänt vid högre bränningar kan bero på att ugnen och dess hölje blir varmare och rör sig mer,  än när du skröjbränner….

Det kan finnas flera andra  orsaker, men titta först på det här,  innan du går vidare.

Upp till toppen
Annons: