Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 827 ggr
Frallirallan
10/30/19, 4:53 PM

Rakubränna skulptur men tunna detaljer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är nybörjare inom allt som har med keramik att göra och går nu en kurs. Vi ska rakubränna allt vi gör. Jag har nu gjort en skulptur i papperslera som är väldigt "tunnväggad"(som jag skrev helt novis) det är skröjbränd och nu ska glasyr på. Men håller den att skrubba bort sotet från? Ska jag hellre bränna den i vanlig ugn? Tacksam för svar

Annons:
Ulla
10/30/19, 6:36 PM
#1

Oj, vilka tunna fina detaljer. Jag förstår att du inte vill riskera att bryta sönder den. Jag har både varit med om att sotet suttit ganska hårt och att det gått lätt torka bort det. Men det kanske inte gör något om det blir kvar en del?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Frallirallan
10/30/19, 8:16 PM
#2

Tack! Jag hade tänkt låta huvud och hår vara oglaserade (ska jag pensla på latex på detta och pilla bort efter glaseringen?) och doppa ner resten i vit krack. Låter min plan genomförbar? Kan glasyr på båda sidor, som det ju blir vid att doppa, spränga sönder leran när det blir tryck runt om sas? Kanske glasyr kan stärka upp kanter? Väldigt tacksam för råd.

Ulla
11/3/19, 7:26 PM
#3

Jag skulle gissa att det är tvärtom. Om man doppar så att man har glasyr på båda sidor så blir det jämnare spänning runt om. Glasyren borde stärka upp kanterna. Det kanske är fel att skriva något när jag inte vet säkert, men jag skulle i alla fall resonera så om det var mitt projekt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
11/4/19, 7:57 AM
#4

Jag tycker din skulptur är jättefin men överlag lämpar sej keramik inte till att göra så tunna saker, om det klarar bränning så kommer det ändå bli väldigt skört tyvärr.

Ulla
11/4/19, 8:32 AM
#5

Då är det bra att det är en skulptur som man inte behöver diska eller handskas med på annat sätt.Glad. Den är till glädje bara för att den finns och man kan titta på den då och då.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: