Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 964 ggr
Malenalu
11/1/19, 9:44 PM

Glasyr okänt nummer

Jag frågade för en tid sedan om någon kände till några glasyrer med gamla nummer. Jag fick svar på 2 av 3, medan den 3e hade ett okänt nummer. Nu upptäckte jag att det också står 59960 på den 3e spannen. Nån som vet vad det är för glasyr? Är köpt på Cebex för 10-15 år sedan.

Annons:
Bo§e
11/2/19, 2:31 PM
#1

Står numren handskrivna på spannen, eller har den en "riktig" etikett…?    Om det är en etikett,  lägg gärna ut en bild på den.

Om siffrorna står handskrivna av någon:    I din förra tråd nämner du att det också står 841 på spannen.    Nu är jag ute på djupa vatten, men jag har för mig att det en gång fanns ett pigment  (kanske hos Cerama )   som hade just det numret, och som, tror jag, var turkos eller liknande….?   Kanske "841" talar om att denna glasyr är infärgad med det….????   En vild spekulation förstås, men jag nämner det ändå, som en möjlighet.

Malenalu
11/2/19, 3:16 PM
#2

Tack för svar, Bosse! Ja, det stämmer att det står 841 på locket, men på spannen finns en etikett som jag av nån anledning såg först igår och då läste jag bara numret. Nu ser jag att det också står Vitbrännande slamma, vilket jag inte  aning om vad det är. Kanske inte alls en glasyr :P

Bo§e
11/2/19, 3:56 PM
#3

Nej,  det här är ingen glasyr, utan en porslinsgjutlera  (401W),  så nu är saken klar….!

841 på locket:  Man vet aldrig hur det här locket har vandrat mellan olika hinkar…..man skall aldrig märka på locket…!  🙂

Bo§e
11/2/19, 4:37 PM
#4

Om du inte tänker gjuta med den, kan den bli en bra vit engobe,  och den kan förstås också färgas in….

Malenalu
11/3/19, 10:22 AM
#5

Tack snälla Bosse 🌺! Skönt att få bra och tydliga svar. Har ännu inte börjat med engober, men kanske skulle jag sätta igång nu. :D

Upp till toppen
Annons: