Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1764 ggr
John Rönnbäck
11/3/19, 4:38 PM

Lerslamma

Lerslamma

Jag har inte gjutit med lera förut men jag tycker att det verkar intressant så jag ska prova lite. Så jag köpte ett par färdigblandad lerslamma och så har jag gjort en gipsform.  Men nu när jag öppnade hinken med lerslamma så var den alldeles fast, inte rinnande som jag hade trott.  Se bilden.

Är det här normalt eller är det något fel på leran?  Jag antar att man blandar ut med mer vatten. Något tips på hur man gör det enklast?  Jag provade med träslev i hink och det tror jag gick bra men det var ganska mycket jobb för en liten mängd.

Och hur flytande ska leran vara när man gjuter?

Annons:
Bo§e
11/3/19, 6:59 PM
#1

Vet inte om jag kan förklara det här på ett bra sätt,  men  ställmedlet som gjutlera innehåller,  ändrar den elektrostatiska laddningen så att det krävs en mindre vattenmängd för att ge slamman en bestämd konsistens.  Mindre vattenmängd är önskvärt efterson det ger mindre våta formar, samt gör att slamman "stelnar" tidigare i formen.    

Det blir litet knepigare när leran innehåller järn, eftersom järnet vill "bråka" med den här elektrostatiska processen, och kan få slamman att tjockna ganska snart.  Det är därför inte särskilt smart att blanda mer rödlerslamma än vad som behövs under en begränsad tid…..den är helt enkelt svår att förvara. 

Om man tillsätter vatten till en tjocknad slamma, ändrar man så klart konsistensen,  men den innehåller då mer vatten än vad som var tänkt, vilket ger våtare formar, och den kanske inte stelnar lika prydligt i formen som man önskar….  Det kan fungera, inte minst beroende på vad man skall gjuta, men om det inte gör det, beror det på ovannämnda orsak……

John Rönnbäck
11/3/19, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hej Bosse, tack för ditt utförliga svar. Jag tolkar det som att slamma är färskvara och köper man det så ska man använda det direkt.  Jag har lagrat min slamma i snart ett halvår.  Det kanske är för mycket.  Vad tror du?

Och, om man vill ha materialet hemma, är det då bäst att köpa gjutlera i pulverform och blanda det när det behövs?

Jag blandade som sagt ut min tjocka slamma med vatten och försökte använda den men det gick åt pipan.  Se bild. Jag lät leran ligga i forman 1,5 timme men den verkar inte ha stelnat helt och den har fastnat i bägge formdelarna. Jag tänkte att jag kanske har använt för blöt slamma eller att jag väntade för kort tid innan jag öppnade, men ditt inlägg kan ju också ge en förklaring. Några kommentarer?

Bo§e
11/3/19, 7:39 PM
#3

Ja, förvaring av gjutslamma är alltid litet vanskligt,  men det är betydligt mer riskfritt att köpa vit lerslamma, som klarar förvaring på ett helt annat sätt…..    

Vill man sedan gjuta med "rödlera", kan man färga in den med järnoxid, och inte mer än vad som behövs för tillfället.  För att järnoxiden skall blandas jämnt är det bra om man siktar slamman när järnet är tillsatt.    Men om det handlar om stengodslera får man vara litet försiktig med järnmängden eftersom det sänker lerans max. bränntemperatur…….

John Rönnbäck
11/3/19, 7:46 PM
#4

Min lerslamma är "Lerslamma 19" från Lars Tärn. Den är vit och inte röd.  Är mina resultat inte märkliga då?  Vad tycker du att jag ska ändra i nästa försök?

Bo§e
11/3/19, 8:00 PM
#5

När jag såg dina bilder, tog jag för givet att slamman är järnhaltig, eller i alla fall någon  "icke vit" sort…..men vissa vita slammor kan  ju ha litet "färg" som obrända……      Ja, ett halvårs förvaring, plus en okänd lagringstid hos leverantören, är nog litet länge……..   Om det är din enda hink, är det nog lugnast att tillsätta vatten och i stället använda leran som engobe  (t.ex. som basengobe för olika infärgningar),  och köpa en litet "färskare" slamma för gjutning…….

John Rönnbäck
11/3/19, 9:11 PM
#6

Ok, tack för alla svar Bosse.

Annons:
[rolnor]
11/4/19, 12:00 PM
#7

Det går ju fint köpa pulver istället+ ställmedel. Jag har gjutit sån tallrik(?) som du försöker göra med gott resultat.

Sphnixen
11/6/19, 12:46 AM
#8

Konsistensen på slamman ska vara ungefär som filmjölk. Man kan med fördel använda en skruvdragare med en färgblandare för mixa med. Sen kan du prova med att låta formen vara stängd lägre. Jag har själv formar jag låter stå över natten.

Sphnixen
11/6/19, 2:15 AM
#9

Kanske ska tillägga att det jag använder är stengods och porslinslamma. Lergods vet jag inte ett dyft om :)

[rolnor]
11/6/19, 12:14 PM
#10

Jag brukar vänta runt 3 timmar innan jag öppnar formen.

John Rönnbäck
11/6/19, 5:59 PM
#11

Tack för alla tips.  Jag ska göra ett till försök med min slamma som jag späder ut med vatten, fast låta den stå över natten. Sedan får jag nog gå över till lera i pulverform.

Sphnixen
11/7/19, 3:37 AM
#12

Kan ju även tillägga att när jag köpt färdig slamma har den också varit för tjock för att använda, den jag köpte blev nästan dubbelt så mycket i när jag spätt ut den.

[rolnor]
11/7/19, 4:20 AM
#13

Tvingas man späda ut så blir resultatet inte bra.

Annons:
Sphnixen
11/7/19, 6:47 PM
#14

@rolnor , jag har också hört detta men skulle det inte kunna vara så att säljaren blandar leran med minimal mängd vatten för att spara på vatten man skickar ? Det var min tolkning när jag fick en full hink slamma tjock som gröt. Jag personligen har inte haft några problem med den leran jag köpte färdigblandad och spädde ut.

[rolnor]
11/7/19, 7:13 PM
#15

Ja, jag vet bara att man använder speciellt ställmedel just för att kunna minimera vattenmängden, på så vis "krymper" inte leran när man gjuter och formen blir mindre blöt.

Sphnixen
11/8/19, 4:42 PM
#16

Absolut, man får vara väldigt försiktig när man spär ut den. Man behöver mycket mindre vattenmängd än vad man kan tro:)

Bo§e
11/9/19, 1:55 PM
#17

#14:   "Spara på vatten"  låter som en riktig konspirationsteori….😉

Att med hjälp av ställmedel (deflocculant)  minimera vattenmämgden i gjutleror är ett sätt att optimera  tillverkningsprocessen.  Både industrin och andra keramiktillverkare  vinner på att hålla formarna så "torra" som möjligt.   Det möjliggör att man kan gjuta 2-3 gånger per dag i en form,  och dessutom håller formarna längre, eftersom en mindre mängd vatten tillåts strömma genom dem, räknat per gjutning.    Lertillverkaren har jobbat fram ett optimalt förhållande mellan lera-vatten-ställmedel,  anpassat till varje enskild lera, vilket kan variera en hel del mellan lersorterna…    Man skall m.a.o. ta tillverkarens blandningsanvisningar på allvar…..de är ju till för att göra livet lättare för den som jobbar med leran…   

Att man sedan, via egna försök - ibland - lyckas hitta egna vägar att gå, är ju upp till var och en…..men vill man bedöma hur leran fungerar, är det en bra början att följa tillverkarens instruktioner innan man ger sig ut på obanade stigar….

🙂

Sphnixen
11/14/19, 6:32 PM
#18

@bosse , ha ha nja inte riktigt så jag menade. Mer som att de skickade ut varan som ett ”koncentrat” fast då kanske det borde stå någonstans:) Kan bara skriva om mina egna erfarenheter och det fungerade perfekt. @john , hur gick gjutningen?

John Rönnbäck
11/18/19, 7:57 PM
#19

Fortfarande ingen lyckad gjutning. Test 2 fick stå över natten och den höll ihop bättre än test 1, men fortfarande inte bra nog.  Delar av leran fäste i ena formen och delar i den andra.  Har nu beställt Liquifix som ska tillsättas i stället för vatten. Och dessutom har jag köpt gjutlera i pulverform från Kreatima som jag också ska prova.

Upp till toppen
Annons: