Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 814 ggr
FridhemR
11/4/19, 6:41 PM

Hur kontrollera en begagnad ugn med käglor

Är nybörjare, planerar att köpa en begagnad ugn. FRÅGA till er med erfarenhet av käglor för att kolla begagnad ugn. Som jag förstår kan jag kolla ugnen innan jag köper den. Att med ett enda test räcker glasyr käglor! * Fråga om jag kör ett test med glasyr käglor från botten, mitten och högst upp blir ju resultatet förhoppningsvis att jag ut efter käglornas utseende kan bedöma om ugnen kommer upp i ca 1300grader C och om den bränner jämt. Och då kan jag fara hem med ugnen och sedan där efter lära känna den med hjälp av käglor och orions tabell etc. Vad säger ni … är detta test tillräckligt för att betala och vara nöjd och lycklig ungsägare :-) Tacksam för snabba svar

Annons:
Bo§e
11/4/19, 6:56 PM
#1

Om ugnen har ett kikhål,  helst någonstans kring mittenhöjden,  kan du mycket riktigt köra ugnen manuellt, enbart med  hjälp av käglor…..eller rättare sagt, du kan avsluta bränningen med hjälp av att titta på käglorna…    Men, när du skall skröjbränna, måste du veta hur fort temperaturen stiger den första biten, upp till ca 600-650°C, och detta kan inte käglorna hjälpa dig med……  De här första ca 6 timmarna måste du ha full koll på temperaturstegringen, och dessutom kunna styra hastigheten, så att det inte "drar iväg" för fort här under skröjbränningen, vilket det ju obönhörligen gör om man  bara trycker på "ON"…….      Detta är dilemmat med att köra en ugn utan mätinstrument…..

FridhemR
11/4/19, 7:06 PM
#2

TACK FÖR SNABBT SVAR Det finns en automatik SAFEFIRE 3000 till Ugnen som är gamal men relativt oanvänd Antar att jag kan se temperaturen via SAFEI FIRE 3000. Kan jag då sitta och klocka de första 6 timmarna för att bedomma att ugnen är ok och funkar så att jag kan ta med den hem och vara trygg ( för att sedan lära känna den medhjälpa av allt käglor etc) Samt fråga 2 att jag kollar att den kommer upp i 1300 grader med hjälp av käglor För att vara säker på att den fungerar och där med ta med mig den hem Tack bästa du för svar :-)

FridhemR
11/4/19, 7:07 PM
#3

Ja det finns kikhål :-)

Bo§e
11/4/19, 7:18 PM
#4

Om "Safefire" visar temperaturen, kan du göra så,  men när du skall skröjbränna är det bra om styrningen även klarar av att sköta temperaturstegringen.  annars får du under skröjen sitta de där 6 timmarna och själv klicka on-off-on-off-on oupphörligt, medan du inte kan ta blicken från instrumentet, och inte tillåta temperaturen att stiga fortare än 15-16°C per 10 minuter, upp till 600-650°C…..och det blir en VÄLDIGT lång sittning…..😮 Efter 600-650°C kan man sedan slappna av en stund, innan man slutligen tittar på käglorna så att man kan avsluta det hela korrekt….   Skröjbränningar blir i så fall tuffa…!         Men "Safefire" kanske kan utföra hela brännprogram….?….jag känner inte till den.

FridhemR
11/4/19, 7:27 PM
#5

Tack jag förstår då ska jag kolla 1. Att skröjbränning ej sker för fort upp till 600grader Klarar den gamla ugnen detta är det ett plus :-) 2. Sedan när det gäller glasyr bränning käglor.. är väl det väl viktigast att ugnen når 1260-1300 grader Att klara den gamla ugnen även detta så kan det vara värt investeringen Varmt tack Bosse :-)

Bo§e
11/4/19, 8:11 PM
#6

Din fråga 2:    Jag gissar att "tröghetsfaktorn" (tidsfaktorn som vi diskuterat här tidigare)  kommer att få 1300-graderskäglorna att falla en bit innan temperaturinstrumentet nått 1300°C på displayen,  och det är helt normalt, och kan variera beroende på ugnens skick och typ…..och då skall du låta käglorna avgöra  när du skall avbryta bränningen, oavsett vad displayen då visar.  Det är käglorna som gäller…!    Om man  "plågar" ugnen för att nå 1300°C på displayen (om den ens orkar dit)  kommer resultatet att bli överbränt.

Annons:
maxkeramik
11/4/19, 8:23 PM
#7

En fråga: finns det risk att man på sikt förstör ugnselememten om man öppnar titthålet (i mitt fall ca 10x5 cm stort) ofta?

Vänligen,

Max Dahlstrand
www.m9x.se

Bo§e
11/4/19, 8:27 PM
#8

Det är ingen fara att öppna, titta, och stänga det igen…..det kan du göra hur ofta du vill utan att skada något…..

maxkeramik
11/4/19, 8:30 PM
#9

👍

Vänligen,

Max Dahlstrand
www.m9x.se

FridhemR
11/4/19, 8:35 PM
#10

Tack Bosse för super bra svar :-)

Sintring
11/4/19, 10:35 PM
#11

#0

Om ugnen är gammal. Är du helt säker på att det är en stengodsugn?

Vad heter ugnen? Vad står det för info på typskylten på ugnen?

Upp till toppen
Annons: