Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1148 ggr
Karinalindstrom@live.se
2019-11-05 15:39

Brännugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Jag har köpt en brännugn på auktion, kanske var det grisen i säcken! Slingorna blir varma i den men den har inget reglage eller termometer, jag tycker också det verkar fattas något på toppen! Är det någon som har erfarenhet av en sån här ugn?

Annons:
Bo§e
2019-11-06 08:22
#1

Den känner jag igen…..det är en "ringugn" (de kallades så),  och de såldes av Seemans för länge sedan.   Den består av en bottendel,  ett valfritt antal "ringar", samt en lockdel.  Den här ugnen ser komplett ut, med sina tre ringar.

Att den är riktigt gammal, syns inte minst på de "antika" elanslutningarna på sidan (samma typ som på "mormors strykjärn").  Jag vet inte hur försäkringsbolagen ser på så här gammal elstandard idag…?

Varje elanslutning försågs med en lång kabel med stickpropp, och tanken var att kablarna sedan skulle dras runt och anslutas i olika vägguttag i hemmet,  för att därigenom sprida belastningen till olika säkringsgrupper i proppskåpet.

Brännhastigheten kunde sedan regleras genom att man manuellt drar ut, respektiva sätter i de olika stickpropparna, för att reglera den tillförda effekten, och samtidigt styra värmen uppe/nera, osv….

Den som hade råd, skaffade en pyrometer för att kunna följa temperaturutvecklingen, men i många fall klockade man bara bränntiderna, vilket var synnerligen oprecist, och man var i hög grad hänvisad till "gissningsr"….    

Det går visserligen att uppgradera elstandarden och installera en automatik, men det är inte alldeles billigt, och här måste man fundera på om ugnen verkligen är värd den kostnaden, med tanke på dess begränsningar.

Dessa ugnar är utpräglade lergodsugnar, och de är inte lämpliga för temperaturer över ca 1100°C.     Varken material eller effekt är anpassade för stengodsbränningar.

Trist att behöva säga detta, men om du tänkt bränna stengods, var detta kanske inte rätt ugn….

🙂

Susanne Sundström
2019-11-06 08:24
#2

Kan det vara så att den kasserats tidigare och använts som rakuugn?
Det verkar vara ett hål mitt i locket? Därav gissar jag så.

//Susanne Sundström

Bo§e
2019-11-06 08:35
#3

#2:  I så fall måste det finnas ett motsvarande inloppshål för brännaren någonstans nedtill…    Och jag tycker hålet ser en aning litet ut för att ha den funktionen…..     Kanske man har velat snabbkyla, och tagit upp det här hålet….? (med en sättplatta som täckning under bränning).  Eller så är det bara en skada…?  

Hur som  helst  skull  den  såklart  kunna bli  en  bra  raku-ugn……..

Susanne Sundström
2019-11-06 11:11
#4

Jag tyckte också det såg en aning litet ut och ingångshålet kunde jag såklart inte heller se - men såklart ett måste för att fungera som rakuugn.

//Susanne Sundström

Bo§e
2019-11-06 14:30
#5

De här ringugnarna må vara enkla, men de fyllde en gång en viktig funktion för att göra keramikhantverket populärt i bredare lager.   På den tiden var utbudet på lämpliga elugnar ganska litet,  och de var som regel dyra.  Dessa "ringugnar" kostade inte så mycket,  och de dök upp i rätt ögonblick, när många skolor, och även det då ökande antalet kursverksamheter började få upp ögonen för keramiken, vilket i sin tur ökade det allmänna keramikintresset runt om.   Även porslinsmålning var ett expanderande område,  och även här passade dessa lågbudgetugnar in…..   

Men ringugnarna var som sagt enkla,  och inte helt "bekväma" att jobba med enligt dagens mått och förväntningar.  Många lärare och kursledare har genom åren fått tillbringa mycket obetald tid med att övervaka manuella bränningar, och pyssla med dessa ugnar, för att - kanske - lyckas med brännresultaten…..  En pyrometer underlättade mycket, men man slapp ändå inte ifrån "vaktandet" och "pysslandet"….   

Den här tiden ligger långt tillbaks nu,  och vi får påminna oss om att stengods från början  inte alls var etablerat i bredare kretsar…..det var lergods som gällde, allmänt….  Och dessa ugnar behövde inte klara något annat.     När Finn Lynggaards "Keramisk Handbok" först kom ut,  i slutet av 60-talet,  blev detta ett slags vändpunkt, och allt fler blev intresserade av stengods,  vilket snart ledde till att ugnsmarknaden började fyllas med mer högpresterande ugnar, och elektronikutvecklingen möjliggjorde samtidigt allt mer bekväma elbränningar…..

Upp till toppen
Annons: