Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1552 ggr
CLEArt
11/6/19, 5:31 PM

Rakuglasyr och krackeleringar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag vill börja med att säga att den här sajten är fantastisk. Genom denna kunde jag köpa en rakuugn och premiärbränningen gjordes igår - det var otroligt spännande, särskilt som jag är nybörjare.  Tack till Kerstin som tipsade mig! Och tack Inger, som jag fick köpa den av. 

Jag har nu tre frågor.

1. Vad påverkar glasyrens färg?

Vår glasyr som jag fått recept på av Kerstin innehåller koppar- och tennoxid. Vet att den kan slå över åt turkos. Men, våra föremål blev mycket "koppriga".  Kerstins teori är att färskt spån ger mer turkos färg. Eller, mindre koppar i glasyren. En annan teori jag fått är att minska reduktionen - att kanske helt hoppa över spånet. Någon mer som har någon ytterligare tanke om vad som bidrar till slutresultatet? 

2. Vilket moment ger krackeleringar?

Vi fick nästan inga krackeleringar alls. Vad kan det bero på? För tjock glasyr? Annat?

3. Vad använder ni för att laga keramik?

Vi var lite oförsiktiga och ett par saker gick sönder men kan nog lagas. Vad använder ni för att laga keramik?

Hälsningar Carina, Pia och Maggan

Annons:
[rolnor]
11/6/19, 8:29 PM
#1

Läckra saker! Kan mycket lite om Raku, ville bara kommentera

Ulla
11/7/19, 1:00 PM
#2

Hej CLEart, och grattis till din nya rakuugn och en rolig ny bränningsteknik.

Du undrar om färgen på glasyren. Det är säkert en glasyr som blir turkos i vanlig oxiderande bränning. Vid efterbehandligen, när du lägger sakerna i sågspån, kommer glasyren att ändras och bli kopprig. Litet förenklat kan man säga att ju varmare föremålet är när du lägger det i sågspånet och ju bättre du täcker det, desto mera koppar. Om du vill ha mera turkos färg så kan du vänta ett tag så att glasyren hinner stabilisera sig litet, innan du lägger ner den i spån och täcker över. Det ser ut som om godset i dina saker är ganska tjockt och då håller de värmen länge. Du får pröva dig fram. Om man väntar för länge så kanske det kallnar för mycket och det händer ingenting alls i efterreduktionen. Inte ens godset färgas svart/grått utan förblir vitt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

CLEArt
11/7/19, 9:08 PM
#3

TACK Ulla för ditt svar som förklarar mycket för mig. Du har rätt att godset är tjockt. Ska prova ändra metoden nästa gång innan föremållet kommer mer i spånet och hoppas få ett annat resultat. 

Det är spännande vad många faktorer som spelar in för slutresultatet. 

Vänliga hälsningar Carina

Ulla
11/8/19, 12:06 PM
#4

Ja, det är många olika faktorer som spelar in. Detsamma gäller krackeleringarna. Där har det betydelse vilken glasyr man använder, hur tjockt den ligger och hur avkylningen går till. Jag har t ex  märkt att tjockare glasyr ger större krackar, tunn glasyr många små. För att få dem att färgas svarta så får inte godset ha kallnat för mycket när du lägger ner föremålen i sågspånet. Samtidigt, om du har för bråttom ner i spånet, så kanske det inte har hunnit krackelera alls innan. I reduktionskärlet  avkyls det sedan långsamt och försiktigt. Om det regnar så att du får några regndroppar på glasyren innan du hinner lägga den i spånet, så kan det bli en liten "krackeplosion" där dropparna fallit och glasyren avkylts snabbt.

Som du förstår så är det mycket som påverkar. Det är antagligen därför jag tycker att det är så kul med Raku. Jag är alldeles för noga annars men när jag bränner Raku så blir jag ofta överraskad av resultatet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
11/8/19, 12:11 PM
#5

Ser att du har en fråga till. Om jag vill laga något så använder jag tvåkomponent lim. Lagningar som ligger på ett bra ställe kan bli fina detaljer om man ser till att de syns ordentligt, tex genom att lägga guld på.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

CLEArt
11/10/19, 4:59 PM
#6

Tack Ulla för att du tar dig tid att svara. Har samlat alla kloka synpunkter på ett papper nu och inför vår andra rakubränning läser vi på alla goda råd och försöker få fram både den turkosa färgen samt krackeleringar. Så klart kan man inte förvänta sig att lyckas optimalt första gången. Men, det är som du säger, det som är tjusningen. 

Vi lyckades laga några detaljer och har också lagt lite guld på. Det blir bara vackrare och intressantare. 

Tusen tack!

Carina

Annons:
katho46
11/12/19, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
katho46
11/12/19, 7:29 PM
#8
katho46
11/12/19, 7:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9
katho46
11/12/19, 7:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10
katho46
11/12/19, 7:32 PM
#11
katho46
11/12/19, 7:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12
Ulla
11/12/19, 8:08 PM
#13

Fina saker. På sista bilden ser det ut som om du har värpt ett riktigt guldägg.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Stinann
11/14/19, 12:43 AM
#14

När det blir så mycket reduktion att det slår över och blir kopparfärgat brukar det inte synas några krackor. Lycka till med nästa bränning. 😊

CLEArt
11/22/19, 4:06 PM
#15

Å, vilka vackra föremål! Mycket koppar i dem också, som i våra.  Underbara former. 

Är tacksam för alla bra tips. Nästa gång hoppas jag på lite mindre reduktion, lite mindre koppar, hellre grön/turkos färg och lite vackra krackeleringar.  Vi ska också testa andra glasyrer. 

Gjorde ett litet bildspel från vår premiärbränning:  https://youtu.be/-2Lyp2GHa60

Ulla
11/22/19, 5:10 PM
#16

Trevligt bildspel! Tack för att du visar.👍

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

CLEArt
11/27/19, 8:38 AM
#17

Tack Ulla! 🙂

Susanne Sundström
11/27/19, 8:50 AM
#18

 #15 av: CLEArt  Jättekul att ni visar när ni brände Raku!

//Susanne Sundström

nyfikennovis
11/27/19, 7:07 PM
#19

jag har också testat att blåsa på godset  genom ett smalt rör,  precis innan spånet.  Då blir det mer krackerlering just på de stället.

Upp till toppen
Annons: