Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1552 ggr
CLEArt
11/6/19, 5:31 PM

Rakuglasyr och krackeleringar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag vill börja med att säga att den här sajten är fantastisk. Genom denna kunde jag köpa en rakuugn och premiärbränningen gjordes igår - det var otroligt spännande, särskilt som jag är nybörjare.  Tack till Kerstin som tipsade mig! Och tack Inger, som jag fick köpa den av. 

Jag har nu tre frågor.

1. Vad påverkar glasyrens färg?

Vår glasyr som jag fått recept på av Kerstin innehåller koppar- och tennoxid. Vet att den kan slå över åt turkos. Men, våra föremål blev mycket "koppriga".  Kerstins teori är att färskt spån ger mer turkos färg. Eller, mindre koppar i glasyren. En annan teori jag fått är att minska reduktionen - att kanske helt hoppa över spånet. Någon mer som har någon ytterligare tanke om vad som bidrar till slutresultatet? 

2. Vilket moment ger krackeleringar?

Vi fick nästan inga krackeleringar alls. Vad kan det bero på? För tjock glasyr? Annat?

3. Vad använder ni för att laga keramik?

Vi var lite oförsiktiga och ett par saker gick sönder men kan nog lagas. Vad använder ni för att laga keramik?

Hälsningar Carina, Pia och Maggan

Annons:
[rolnor]
11/6/19, 8:29 PM
#1

Läckra saker! Kan mycket lite om Raku, ville bara kommentera

Ulla
11/7/19, 1:00 PM
#2

Hej CLEart, och grattis till din nya rakuugn och en rolig ny bränningsteknik.