Material - leror mm

Svart lera som bubblar sig

2019-11-14 09:20 #0 av: jenast

Jag har en svart lera från witgert som bubblar sig vid glasyrbränning. Har ökat skörden till 1030 grader men den bubblar sig ändå. Detta oavsett glasyr. Den bubblar sig över undertill där glasyr saknas så det måste komma från leran. Någon som har ett tips på vad jag kan göra?

Anmäl
2019-11-14 09:36 #1 av: Bosse Cebex Gbg

Vad är lerans max.temp (som står i informationen),   och hur högt bränner du...?

Anmäl
2019-11-14 10:55 #2 av: Bosse Cebex Gbg

En fråga till:     Är det leran eller glasyren som bubblar sig....?

Anmäl
2019-11-21 09:43 #3 av: jenast

Hej. En julmarknad mellan inlägg och mina svar.. Jag har bränt för högt Förskräckt! Inser jag när jag läser på paketet. Jag bränner till 1230 glasyrbränning men leran klarar upp till 1200 grader enl paketet. Nu skäms jag över att jag missat sådan viktig information.... Jag använder den även upplammad och penslad på vit lera och då klarar den lite h ögre temp med fina färgskillnader under både transparant och färgad glasyr.  .. 

Anmäl
2019-11-22 00:13 #4 av: MormorIngrid

Haft samma problem med den lera. Pratade med Tärn ibTomelilla och han säger den går att bränna högre än 1200. Om den ska bli riktigt svart måste den upp i temp annars blir den mörkbrun, i vart fall för mig 😏

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.