Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 531 ggr
Ninjac
2019-11-15 13:44

Felsökning automatik Nabertherm C280 i Göteborgstrakten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nyligen köpt en Nabertherm Top100 med automatik C280 från 2006 i andra hand. Man har aldrig kört en riktig bränning i den. Idag startar inte ugnen (automatikens panel är helt död). Jag har fått återberättat att första ägaren mixtrade med elanslutningen och försökte ansluta utan trefas. Då ”dog” ugnen, man återställde ordinarie elanslutning och efter det har den bara stått. Jag har haft elektriker på plats som kunnat konstatera att säkringen på själva ugnen är hel och vi gissar att felet sitter i automatiken. När man tittar på kretskortet så ser man att ngn gjort lagningslödning (se bifogad bild), annars ser det för en oinsatt ok ut. Nu undrar jag hur jag kan gå vidare med felsökning och/eller åtgärd. Jag har varit i kontakt med Cebex som från början sålt ugnen och de svarar att de nog kan ordna ett nytt kretskort fr Danmark för 6500 kr, men att det dock inte är säkert att detta löser problemet. Känns lite osäkert att gå direkt på det utan att ha ringat in bättre vad som är problemet och hur det löses. Därför undrar jag om någon har någon vägledning/hjälp till felsökning att ge? Bor i Göteborg, så tips på ngn som kan hjälpa till med felsökning i närområdet mottages tacksamt:-)

Annons:
Ingvar.B
2019-11-15 15:18
#1

Du har fått ett meddelande.

Upp till toppen
Annons: