Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 888 ggr
paonas
2019-11-16 08:56

Obalanserad drejskiva

Hej! Kan man på något smidigt sätt mäta/se om skivan är obalanserad, snurrar ojämnt? Typ en minimal vobbling som inte ses med blotta ögat men som upplevs när man arbetar vid skivan. Hur felsöker jag detta och vad brukar problemet i så fall vara?

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia

Annons:
Bo§e
2019-11-16 14:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Med en indikatorklocka (bilden) kan man mäta upp eventuell wobbling.      Men man får inte ha någon "nollvision" för ögonen……även helt nya drejskivor wobblar en aning, vilket är oundvikligt.  Jag har mätt upp många drejskivor, och även de allra bästa skivorna "skevar" någon tiondels mm och ibland litet mer ,  mätt ute vid periferin, och detta är helt godtagbart.     

För att få litet perspektiv bör man tänka på alla primitiva drejskivor som funnits under drejningens flertusenåriga  historia……huggna stenskivor  lagrade i bamburör, med en sten i botten, osv……    Det krävs ingen rymdåldersteknologi för att åstadkomma en bra drejskiva. ..       

Moderna drejskivor är tillverkade med modern teknologi, med mycket små toleranser……men trots det kan man - om man vill -  mäta upp en viss "skevning", även om den är minimal….

Jag vill sammanfattningsvis påstå att om man inte ser wobblingen med blotta ögat,  är det inte drejskivan som är problemet.

paonas
2019-11-17 07:23
#2

Supertack Bosse ❤️ Med denna sammanfattning:"Jag vill sammanfattningsvis påstå att om man inte ser wobblingen med blotta ögat, är det inte drejskivan som är problemet" . Menar du att det är hantverkaren som gör något fel el är det något annat? Är det viktigt att drejskivan står i våg? Känns inte så och framförallt inte med tanke på ditt resonemang ovan hur man drejat genom tiderna.

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia

Bo§e
2019-11-17 09:38
#3

Ja, det är viktigt att drejskivan står i våg,  eller i alla fall så nära som möjligt.  Men även här handlar det inte om "rymdålderstoleranser"  med många decimaler inblandade…….det räcker med att skivan står "hyfsat i våg",  kollat med ett vattenpass av billigaste slag,  eller rent av med ett vattenfyllt fat ställt mitt på drejtallriken….    

En sak som ÄR viktig,  är att drejskivan står stadigt och inte rör sig ur fläcken medan man drejar. 

Men om maskinen står stadigt,  och står i våg,  och tallriken inte har någon skevhet som kan ses med blotta ögat,  måste man helt enkelt söka eventuella problemorsaker någon annanstans än hos teknologin,  vilken ju då uppfyller alla rimliga krav..   Att då börja mäta tiondelar och hundradelar är bara att flytta fokus bort från det verkliga problemet…..som förstås aldrig blir löst på det här sättet… 

Du får försöka gå till botten med vad som stör under drejningen.   Men om ovanstående kriterier är uppfyllda, måste du nog tänka "bortom" maskinens teknologi för att komma vidare….

Bo§e
2019-11-17 10:33
#4

Jag är medveten om att sådana här resonemang kan innebära att man sticker ut hakan en aning.
Ibland kan det t.ex. handla om att mer övning med drejningen krävs, och det kan bli känsligt.
Men efter många (ja, riktigt många) sådana här diskussioner har jag dragit slutsatsen att det är bättre för alla parter att "riva av plåstret snabbt" än att låta spekulationerna komma in på "irrvägar", som aldrig leder till problemets lösning….

Självklart skall man ha krav på att en drejskiva är tillverkad med en godtagbar standard, och hittar man ett fel skall det givetvis åtgärdas. Men det är lätt - och mänskligt - att ge teknologin ett alltför stort ansvar för eventuella störningar. 
När det handlar om ett hantverk måste man ju även räkna in sig själv som del av processen….den "självdrejande drejskivan" har ju ännu inte uppfunnits…. 

🙂

paonas
2019-11-17 11:17
#5

Ha ha Bosse, tack för toppensvar Bosse! Jag tycker om raka svar och jag har ytterligare en drejskiva som är mitt förstahandsval vid drejningen och där är det inga problem. Men jag tror inte att denna andra drejskiva står på ett helt jämnt, stabilt underlag och där ligger nog problemet, skall börja där. Tack 🧡

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia

Bo§e
2019-11-17 17:17
#6

Ja, kolla upp stabiliteten….

Äldre drejskivor, eller andra drejskivor som har en stor  tung tallrik av stål, kan ibland vara obalanserade, vilket i vissa fall blir märkbart då tallriken roterar med högsta fart,  och då kan maskinen faktiskt flytta sig en aning,  fram- och tillbaka i sidled, särskilt om maskinen står på ett "mjukt" underlag.    Kan då åtgärdas med självhäftande balanseringsvikter (för bilhjul) på undersidan.     Men moderna skivor med aluminiumtallrik brukar sällan/aldrig drabbas av detta…..

Annons:
Upp till toppen
Annons: