Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1888 ggr
HornHast
11/16/19, 8:04 PM

Måla om en rostig ugn, vilken sorts färg?

Tänkte måla om min lite rostiga ugn, både för att förlänga livslängden samt piffa upp den utseendemässigt.
Men jag är osäker vilken sorts färg jag ska köpa, har kikat på färger som kan målas direkt på rost ex 'hammerite' men vet ej hur värmetålig sådan färg är..

Någon som har direkt erfarenhet av detta?

Tack! :)

Annons:
Bo§e
11/16/19, 8:18 PM
#1

Det finns "industriell" grundfärg  (primer) som har bra vidhäftning på rost (fast det är ju förstås bra om man stålborstar först).  Sådan färg tål också hög temperatur….det går t.ex. att svetsa alldeles intill färgen utan att den förstörs, osv.   Fråga efter sådan färg.  Mekaniska verkstäder kan säkert tipsa om en lämplig sort, eftersom den brukar användas till svetsade stålkonstruktioner m.m.    Kanske inte så vacker….den brukar vara matt rödbrun eller grå, men den är lämplig som grund, direkt på rostig  plåt och andra ruffiga metallytor.  Men borsta först av löst sittande rost med en stålborste.

Kuriosa:  Förr i världen fanns något som kallades "lokomotivlack"…..en svart, ej helt blank" färg som fäste på "allt" och tålde hög temperatur. Mycket prasktisk och hållbar, dvs om man gillar svart…. :-)  Googla på det namnet….den kanske finns någonstans fortfarande…..?

HornHast
11/16/19, 9:18 PM
#2

Bosse, tack för svar! :)

Vet du om den förstnämnda färgen även skyddar mot vidare rostbildning?

Bo§e
11/17/19, 8:39 AM
#3

Rostskyddsprimern stoppar eller neutraliserar vidare rostbildning på ett bra sätt, och framför allt fäster den bra mot den rostiga ytan.  Men allra bäst är om man lägger en  "förseglande" färg ovanpå den, eftersom primern har faktiskt har en viss porositet.   Dess bästa egenskap är att "inte släppa".

Jag skulle nog nöja mig med att enbart lägga på den här primern (med pensel förstås…inte spray !)    och sedan vara observant på vad som händer.  Det är ju lätt att bättra på, om det skulle behövas.     

Om man vill, skulle man kunna "försegla" primern med t.ex. en spisfärg:  https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/malarfarg-och-tapet/inomhusfarg/ovriga-farger-inomhus/spisfarg-esbjerg-svart/p-792510-792512?gclid=EAIaIQobChMIo7Kz3tnw5QIVhrUYCh0vfA-UEAQYBCABEgLQMPD_BwE     men jag tror som sagt att man klarar sig långt med stålborstning, plus handmålad rostskyddsprimer…..det är en avvägning man får göra.     

Och så får man hålla följande i huvudet:   Det finns inga "undermedel"…. 🙂

[rolnor]
11/17/19, 4:48 PM
#4

Minns att jag använt nåt som kallades aluminiumfärg, den tålde värme bra och ytan blir aluminiumfärgad.

Bo§e
11/17/19, 5:04 PM
#6

Den är säkert bra  (men den måste ju inte tåla 800°C)

Men på renborstade rostytor fäster sparyfärg sämre än penslad.  Men man kan förstås pensla på ett lager primer först,  innan  man lägger på en täckande sprayfärg…..      Om man "måste" spraya direkt på den renborstade rostytan, är det bäst att först "våttorka" med lacknafta, så att allt ytdamm försvinner.

Annons:
Upp till toppen
Annons: