Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1069 ggr
Trolmen
2019-11-24 10:13

Re-sic plattor

Finns det någon här som har djupare kunskap om ugnsplattor av rekristalliserat kiselkarbid? 

Jag har en liten gasolugn (Fredholms)  i vilken jag använt både "vanliga" kiselkarbidplattor och re-sic plattor under 15 års tid. Det har under åren emellan åt hänt att bägge sorters plattor spruckit under bränning men det har kanske skett var 30-50-tionde bränning. nu har jag bränt fyra bränningar i rad där Re-Sic plattor spruckit, en eller flera. Det har som tur är inte blivit något ugnsras men kiselkarbid har flugit runt i ugnen och förstört glasyren på i stort sett allt gods.

Bränningarna är reducerande och jag bränner ner kägla 9. Vid de fyra sista bränningarna har jag uppmärksammat en kraftig smäll liknande et pistolskott från ugnen. Detta har inträffat strax efter topptemp, på nedgång vid 1230-1220.

Jag kan inte fatta varför detta nu händer fyra gånger i rad och varför händer vid denna temperatur? om det varit vid kvarts omvandlingspunkter hade jag ju kunnat förstå.

någon som har någon ide?

Annons:
NenneAhl
2019-11-24 18:05
#1

Låter väldigt konstigt. Kan det vara så att det läcker in gasol som exploderar? Saltglaserar du? Menar inte att de skulle ha med saken att göra men är nyfiken på hur re-sic plattor står sig i saltbränning i förhållande till vanliga kiselkarbid plattor?

L.A.E
2019-11-24 20:00
#2

Näst sista ved bränningen (glasyr 1300 Grader) så gick 3 st plattor kiselkarbid sönder , märkligt . Hördes en lite knäpp bara  och inget högt ljud .Har med reduktion att göra ?  Tål väl inte hur många bränningar som helst  kanske ? Har andra plattor   till el -ugnarna 30 st och 10 st är 23 år gamla och inga problem med dem än .

NenneAhl
2019-11-24 23:56
#3

Kanske har med värmeutvidgning/krympning att göra? När plattan värms så utvidgar den sig något, när den är som varmast på topptemp är den väl som störst. Klibbar pelarna fast och låser sig med tyngden från keramik o sättmateriel och sedan börjar krympa vid avsvalning så kanske spänningen blir så stor att plattan spricker? Har man samma typ av plattor i alla våningsplan så borde hela paketet röra sig samstämmigt och inget hända, men blandar man olika plattor med olika utvidgningskoefficient så kanske det blir för stor spänning mellan olika skikt?? Är det någon skillnad på vilket våningsplan plattorna går sönder?

Trolmen
2019-11-26 07:29
#4

Tack för era funderingar.

Jag tror kiselkarbiden klarar saltbränning bra, jag har sålt plattor till Höganäs saltbränning. 

kiselkarbiden ska helst gå i reduktion som jag hört. och visst det finns ju ett max antal bränningar i plattan, men jag vet inte riktigt vad som händer när den är slut.

Ja jag blandar vanliga kiselkabid med re-sic plattor så skillnader i utvidgning skulle möjligtvis kunna vara en orsak.

stefanandersson
2019-12-01 10:23
#5

Jag har på sistone haft flera spruckna kiselkarbid, de spricker inte av helt utan hänger som tur kvar på ett hörn. Jag har ingen är en självklar förklaring.  Men jag upplever det som att de är väldigt känsliga för pelarna håller fast dom när de vill röra på sig under bränningen. Att de rör sig och ska kunna det (fladdrar som jag brukar tänka) är tydligt på de sågade snitten i plattan. De tjockare plattorna verkar klara sig mycket bättre.

nyburgaren
2019-12-01 15:57
#6

Jag lägger en bit cm tjock mjuk lera doppad i aluminiumoxid mellan pelare och platta vid sättning av saltugnen har båda typer av kiselkarbid plattor och har sällan problem med spräckta plattor trots dom är gamla och slitna… peppar peppar

Annons:
nyburgaren
2019-12-01 15:57
#7

Jag lägger en bit cm tjock mjuk lera doppad i aluminiumoxid mellan pelare och platta vid sättning av saltugnen har båda typer av kiselkarbid plattor och har sällan problem med spräckta plattor trots dom är gamla och slitna… peppar peppar

Upp till toppen
Annons: