Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1599 ggr
Piamaja
11/26/19, 5:33 PM

Jämn glasering

Jag har knåpat ihop en oval lampett. Den är för stor att doppas. Hur glaserar jag den på bästa sätt? Har ej möjlighet till Sprutglasering. De få tallrikar jag tidigare har glaserat genom att hälla glasyren på har blivit väldigt ojämna i glasyren trots jag gnuggat rinningar med fingret. Tips emottages tacksamt.

Annons:
nyfikennovis
11/27/19, 7:02 PM
#1

Nu vet jag inte riktigt hur formen ser ut men en riktigt bred pensel kanske kan vara nått? då blir det "ganska" jämt.

Piamaja
11/28/19, 8:41 PM
#2

Tack för svaret! Kan jag pensla med glasyren som den är nu eller behöver jag göra den tjockare på något vis? Två eller tre lager och låta torka ordentligt emellan?

Ulla
11/28/19, 8:50 PM
#3

Jag tycker det är svårt att få en jämn glasering om man använder pensel. De få gånger jag har försökt mig på att pensla har det sagt "slurp" och glasyren har satt sig direkt. Då är det nog bättre att hälla. Det finns iofs glasyrer att köpa som är avsedda att penslas på.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Cax
11/29/19, 8:17 AM
#4

Jag undrar också hur jag ska göra när jag ska glasera mina stora pajformar?

Är det bäst att hälla fullt och sedan snurra formen så att glasyren rinner ut över kanterna? Eller ska jag få hjälp av någon annan att hälla och snurra samtidigt?

Cax-catrineskeramik.com

Sintring
11/29/19, 9:12 AM
#5

#3 Det finns ju även medium att blanda i en pulverglasyr för att göra om den till en penselglasyr.

Bo§e
11/30/19, 7:54 PM
#6

#5:    Ja,   Kur 5 och även Kur 8  är avsedda för just det.

Annons:
Sintring
11/30/19, 9:38 PM
#7

#6 Ja, finns även andra som är lika bra

Månvind
12/2/19, 9:50 AM
#8

jag använder ibland CMC förtjockningsmedel, billigt och drygt. Blanda i en relativt liten mängd glasyr (jag brukar ta ca 2 dl åt gången). Men det måste röras med en stavmixer eller liknande. Det blir väldigt lätt att pensla på skröjat gods. 2-3 tunna lager.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Upp till toppen
Annons: