Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1109 ggr
noan12
2019-12-04 17:53

Hur mycket tål ugnen

Hej 

Jag undrar om det går att ta reda på hur högt en ugn kan bränna. Om man inte har någon manual, kan man se det någonstans i/på ugnen?

Hälsningar Annica

Annons:
Bo§e
2019-12-05 17:21
#1

Det är inte alltid så lätt att se…….men om ugnens styrsystem är av "Typ K", dvs NiCr-Ni,   kan man vara säker på att det INTE är en stengodsugn….   Börja med att kolla det.

Men för övrigt inns inget säkert sätt att bedöma vad ugnen klarar,  annat än vad som kan stå på ugnens typskylt…men det är inte säkert att all info finns där heller…  Hittar man ugnens namn och beteckning kan man med litet tur hitta information på nätet….dvs om ugnen inte är alltför gammal…..

noan12
2019-12-05 17:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hej Bosse

Tack för svar.  Finns bara en skylt på ugnen Seeman HF 140, 380 volt, 16000 watt, element 6,77 (tror det står Ohm, ett upp och nervänt U)  styrenheten Bentrup, TC 405, går till 1250 grader finns inget annat på ugnen. Provar bifoga en bild .

Bo§e
2019-12-05 19:21
#3

Vad som ser positivt ut på den typskylten är ugnens effekt….!    Om ugnen har 140 liters volym  (om det är vad beteckningen HF 140 betyder…?),  och har 16000 W  (16 kW) effekt,  betyder det att ugnen har en ovanligt hög effekt i förhållande till volymen…..och det är goda nyheter, om ugnen skall användas till stengods. 

Vad som återstår att ta reda på, är vilket mätsystem styrningen jobbar med,  och om det då inte är "Typ K" (NiCr-Ni),  utan i stället  t.ex. "Typ S" (Pt-PtRh 10%)  eller "Typ R"  (Pt-PtRh 13%),    kan du nog känna dig säker på att detta är en stengodsugn.

Konstigt att Seemann inte ville kännas vid ugnen….den har ju deras egen typskylt…  Det kan vara en importerad ugn  (fabrikat..?)  med Seemann-typskylt…..

noan12
2019-12-05 21:38
#4

Bosse, tack för svar, känns positivt.

Men vad betyder 

Vad som återstår att ta reda på, är vilket mätsystem styrningen jobbar med,  och om det då inte är "Typ K" (NiCr-Ni),  utan i stället  t.ex. "Typ S" (Pt-PtRh 10%)  eller "Typ R"  (Pt-PtRh 13%), kan du nog känna dig säker på att detta är en stengodsugn.

Hur vet jag det här, och hur tar jag reda på det? Kan jag göra det själv på nåt sätt?

Låter som rena gallemattias för mig, sorry, men går det att förklara för en novis?

Hälsningar tjatiga Annica

Sintring
2019-12-05 21:43
#5

Om nu TC405 kontrollenhet var med från början på ugnen så kan du kanske med hjälp av den få fram ett år. På baksidan borde det sitta en typskylt med serienummer och annat. Ta en bild och lägg in i tråden så får vi se.

Där ska det även stå om det är Typ K,  Typ S, eller Typ R

noan12
2019-12-06 13:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hej Bosse och Sintring

Fantastiskt forum och fantastisk att ni är intresserade av att hjälpa till, tack!

nu hoppas jag på er hjälp att lösa frågan om ugnen jag är intresserad av är avsedd för stengods. Lägger en bild av baksidan på kontrollenheten.    

Hälsningar Annica Norman

Annons:
Bo§e
2019-12-06 15:38
#7

Jag tycker mig se att "Pt10/S" är förbockat… (för det är väl en liten bock…?)

Och i så fall är ju allt ok för stengodsbruk…!  🙂

noan12
2019-12-06 17:44
#8

Hej Bosse

Yohoo, det stämmer, det är eller ska vara en bock.  Lycklig inombords!

Jag själv eller någon annan hade inte klarat detta utan din hjälp, så värdefullt, imponerande!  Eftersom jag inte kan återgälda dig på något sätt får du ett STORT TACK!! och Trevlig Helg😃

Sintring
2019-12-06 22:14
#9

Har kollat upp angående serienumret på automatiken. Serienumret säger att automatiken är från 1992-1994, då kan man väl tippa på att ugnen har samma ålder. Det bästa är väl att fråga den du ska köpa ugnen av hur de har använt den och när de skaffade den.

noan12
2019-12-06 23:03
#10

Hej Sintring Tack för det, intressant! Det finns en del följesedlar från 2000-2001, osäkert vad som köpts, men att döma av vikten på kollit 280 kg trodde vi att det var ugnen. Tyvärr ingen som kan svara på exakt ålder, säljaren har inte den informationen. Jag vet bara att den inte använts av någon etablerad keramiker utan mer sällan. Finns inga glasyr spill fina element och bra skick för övrigt, helt ren inuti, inga missfärgningar. Men så svårt det är när man har för lite erfarenhet!! Så tacksam för din hjälp, mycket uppskattat ska du veta! Jag får bara ta ett beslut och hoppas att det inte är grisen i säcken. Vågar du dig på att bedöma vad man betalar för en ugn med den åldern innan det är helt vansinnigt? Är det ålder eller skick som avgör som du ser det? Hälsningar Annica

Sintring
2019-12-09 22:36
#11

#10 du har ett PM

Upp till toppen
Annons: