Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 854 ggr
noan12
12/4/19, 6:34 PM

Hur gammal är ugnen, vem vet något om drejskivan?

2019-12-04 14:19 #5 av: noan12

Söker någon som har kunskap om Seeman ugn HF 140. Kan man ta reda på ålder på nåt sätt?

Vem har erfarenhet av Brent C skiva, funkar bra?

Hälsningar Annica

Annons:
noan12
12/4/19, 6:52 PM
#1

Fortsätter på mitt eget inläg. Hittade denna info från tidigare.

- på typskylten, står där en beteckning, t.ex. K-90, S-90, K180, S-180 osv…..  Siffran anger literantalet, medan bokstaven K betyder att det är en lergodsugn. Bokstaven S anger att ugnen är avsedd för stengods.   "K"-ugnarna är också försedda med styrning med mätsystem av "Typ K", dvs Ni-Cr-Ni (som den på dina bilder), och den fungerar inte för stengodsbränning.   

Men den ugn jag tänkte prova har en skylt med beteckningen HF 140, vad innebär det? Tacksam för hjälp. 

Hälsningar Annica

Ulla
12/4/19, 7:22 PM
#2

Ugnen vet jag inget om, men vi har en Brent C i verkstaden som går väldigt bra. Den fanns där innan jag kom dit för ca 15 år sedan, och har aldrig krånglat.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Sintring
12/4/19, 7:25 PM
#3

#1 Jag föreslår att du ringer Seemann 086503255 så kan de säkert hjälpa dig.

noan12
12/4/19, 7:36 PM
#4

Hej Ulla 

Tack för svar om Brent C skivan.

Hej Sintring, tack för tips, men…

Jag har ringt Seeman, de var inte ett dugg intresserade av att ge mig något svar. Jag beskrev vad som stod på den skylt som finns på ugnen, men fick till svar att de inte kunde hjälpa mig, punkt. Jag måste erkänna att jag vart förvånad att blir tvärt avsnoppad. 

Passar på att fråga här om någon vet om en ugn med benämningen HF kan vara en stengodsugn. Det sitter en TC 405 kontrollenhet max temp 1250, men det kanske inte säger något.

Är tacksam för alla svar.

Annica

Sintring
12/5/19, 3:55 PM
#5

#4 Hej Annica!

En kund till mig hade en Seemann ugn och på den stod det HF 80   10Kw

Det var en stengodsugn. Kan det hjälpa dig bättre?

Bo§e
12/5/19, 4:58 PM
#6

Om ugnen har en typskylt borde där stå litet mer än bara HF 140,   t.ex. tillverkarens namn, ugnens effekt och kanske mer…..

?

Annons:
noan12
12/5/19, 6:11 PM
#7

Hej Bosse och Sintring, tacksam för alla tips och kunskap

Men nu har jag ställt till det och frågar samma sak på flera trådar, lite ivrig!

I tråden Hur mycket tål ugnen har jag bifogat en bild på skylten till ugnen, om det är någon vägledning till om det är en ugn som klarar stengods?

Hälsningar Annica

Sintring
12/5/19, 9:40 PM
#8

#4 varför behöver du veta hur gammal ugnen är? ska du köpa en begagnad?

På de flesta andra ugnsfabrikat brukar det sitta en typskylt med serienummer och även årtal, men inte så på denna ugn.

Om nu TC405 kontrollenhet var med från början på ugnen så kan du kanske med hjälp av den få fram ett år. På baksidan borde det sitta en typskylt med serienummer och annat. Ta en bild och lägg in i tråden så får vi se.

noan12
12/5/19, 11:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Hej  Sintring 🤫

Bra fråga, jag har fått för mig att en för gammal ugn kan vara sönderbränd i teglet och därmed sämre, kanske helt galet tänkt.  Ja jag funderar på begagnat. 

Jag  tar en bild på TC405 baksida till senare. Dessa bilder har jag nu, kanske inte säger nåt om den bränner hög temp, lägger ut ändå?

Upp till toppen
Annons: