Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 819 ggr
katar2
12/4/19, 7:13 PM

Glasyr med kopparoxid

Hej, Jag undrar lite över porslinsglasyr. Jag har ett bra recept på transparent glasyr till porslin. Det är cornish stone som ”bas” i glasyren. Jag har färgat in med kobolt och även kopparoxid. Det blir väldigt bra med kobolten. Med kopparoxiden har det varit varierande resultat. Problemet är framför allt att kopparoxiden (ca 2%) inte riktigt blandar sig utan lägger sig som skikt i glasyren. Ibland blir den mycket fint härligt ljusgrön men ibland ser man ”skikten” av kopparoxiden. Jag ser också i glasyren hur kopparoxiden inte löser sig. Hur skall man. göra för att få det jämnare? Kan man blanda med något? Jag har mixat, siktat men funkar inte riktigt. Har även haft liknande resultat med kopparkarbonat, vill inte lösa sig. Tacksam för svar!

Katrin

Annons:
[rolnor]
12/5/19, 3:44 AM
#1

Kan du göra glasyren mer tjockflytande med ställmedel?

Ulla
12/5/19, 9:20 AM
#2

Kopparoxid är olösligt och verkar sjunka  snabbare ner till botten än andra ämnen i en del glasyrer. Vissa glasyrer får man röra om  hela tiden känns det som .

Eftersom ställmedel gör så att partiklarna håller sig flytande i sådana glasyrer, och inte sätter sig som en kaka i botten, så borde det hjälpa.

Men problemet kanske är ett annat? Blir samma glasyr prickig på en del av sakerna men inte på alla efter bränning?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

katar2
12/5/19, 9:09 PM
#3

Hej! Tack för svar! Jag tror det kan vara värt att prova med ställmedel. Jag får göra ett prov. Det blir fult mörkt grågrönt där, jag tror, kopparoxiden ”samlas”. Det blir olika resultat i olika ugnar. Kan ju vara lite variation i temperatur också, men glasyren kan brännas 1260-1300, så jag tycker inte det borde vara temperaturen. Tack för hjälpen!

Katrin

Ulla
12/5/19, 10:11 PM
#4

 Det brukar bli så också där glasyren ligger tjockare. En del glasyrer med koppar i kan variera från grönt till svart beroende på tjocklek.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: