Videoklipp

Pyrometer

2019-12-16 12:37 #0 av: kinnekulle

Hej lyckades förstörs min fina pyrometer vid dagens rakubränning..det är så länge sedan jag köpte den och allt är helt förutom själva den keramiska pinnen runt termometern..trampade på den..kan man köpa reservdelar? Bifogar foto

Anmäl
2019-12-16 12:53 #1 av: Bosse Cebex Gbg

Rör av olika längder finns att köpa.   Fråga efter "pyttrör"  (dvs Pythagorasrör)...Ler Röret limmas lämpligen fast i sin hylsa baktill med en "smet" av vattenglas och kaolin.

Anmäl
2019-12-16 12:53 #2 av: Sintring

Du har ett PM

Anmäl
2019-12-17 00:58 #3 av: kinnekulle

Även det lilla tunna innerröret har spruckit någon som vet om det finns som reserv..jag vet inte riktigt vart man hittar dessa...

Anmäl
2019-12-17 05:20 #4 av: Bosse Cebex Gbg

Det tunna innerröret får vara avbrutet.   Det viktiga är att det håller isär trådarna.

Anmäl
2019-12-23 13:51 #5 av: ramjambam

Jag använder en billig nickel/krom pyrometer till raku bränning. Tråden är tjocka och tåliga. Den klarar inte mycket över 1000 grader, men tål mycket stryk

Anmäl
2019-12-23 22:46 #6 av: kinnekulle

Hej ramjambam..var jar du köpt den billiga pyrometer ..har du någon bild på den:-)

Anmäl
2019-12-24 05:46 #7 av: Sphnixen

De har en billig på Kjell & Company , handenheten ska klara upp till 1300 grader men givaren ska ”bara” klara 1000 . Men ska du ha den till raku kanske det funkar,

Anmäl
2019-12-24 11:28 #8 av: Bosse Cebex Gbg

Ja, Nickel-Krom (Typ K) är ok till raku, lergods, glasfusing och allt annat upp till ca 1100°C,  men de allra tunnaste, billigaste K-givarna håller inte jättelänge ens i lägre temperaturer, särskilt om de får sitta instuckna under längre stunder.....

K-givaren som visas i #0  ser ut att vara av en kraftigare (tjockare)  typ  (rekommenderas)

Anmäl
2019-12-25 09:49 #9 av: kinnekulle

Tack för engagemang♡ den pyrometern köpte jag för ca 10 år sedan tror det var av ett företag i örebro eller Västerås..tror att det var du bosse som rekomenderade företaget:-). Men nu tror jag att jag ev kan få tag på ett rör..sintring hade..du Bosse skrev att jag skulle limma det med vattenglas ..hur ser den blandningen ut?
Tack igen alla..jag bränner inte så jättemycket raku..oftast då utan glasyr...så det är ju svårt att se när man inte har något flytande att förhålla sig till.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.