Annons:
Etikettvideo
Läst 1535 ggr
kinnekulle
12/16/19, 12:37 PM

Pyrometer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej lyckades förstörs min fina pyrometer vid dagens rakubränning..det är så länge sedan jag köpte den och allt är helt förutom själva den keramiska pinnen runt termometern..trampade på den..kan man köpa reservdelar? Bifogar foto

Annons:
Bo§e
12/16/19, 12:53 PM
#1

Rör av olika längder finns att köpa.   Fråga efter "pyttrör"  (dvs Pythagorasrör)…🙂 Röret limmas lämpligen fast i sin hylsa baktill med en "smet" av vattenglas och kaolin.

Sintring
12/16/19, 12:53 PM
#2

Du har ett PM

kinnekulle
12/17/19, 12:58 AM
#3

Även det lilla tunna innerröret har spruckit någon som vet om det finns som reserv..jag vet inte riktigt vart man hittar dessa…

Bo§e
12/17/19, 5:20 AM
#4

Det tunna innerröret får vara avbrutet.   Det viktiga är att det håller isär trådarna.

ramjambam
12/23/19, 1:51 PM
#5

Jag använder en billig nickel/krom pyrometer till Raku bränning. Tråden är tjocka och tåliga. Den klarar inte mycket över 1000 grader, men tål mycket stryk

kinnekulle
12/23/19, 10:46 PM
#6

Hej ramjambam..var jar du köpt den billiga pyrometer ..har du någon bild på den:-)

Annons:
Sphnixen
12/24/19, 5:46 AM
#7

De har en billig på Kjell & Company , handenheten ska klara upp till 1300 grader men givaren ska ”bara” klara 1000 . Men ska du ha den till Raku kanske det funkar,

Bo§e
12/24/19, 11:28 AM
#8

Ja, Nickel-Krom (Typ K) är ok till Raku, lergods, glasfusing och allt annat upp till ca 1100°C,  men de allra tunnaste, billigaste K-givarna håller inte jättelänge ens i lägre temperaturer, särskilt om de får sitta instuckna under längre stunder…..

K-givaren som visas i #0  ser ut att vara av en kraftigare (tjockare)  typ  (rekommenderas)

kinnekulle
12/25/19, 9:49 AM
#9

Tack för engagemang♡ den pyrometern köpte jag för ca 10 år sedan tror det var av ett företag i örebro eller Västerås..tror att det var du bosse som rekomenderade företaget:-). Men nu tror jag att jag ev kan få tag på ett rör..sintring hade..du Bosse skrev att jag skulle limma det med vattenglas ..hur ser den blandningen ut? Tack igen alla..jag bränner inte så jättemycket Raku..oftast då utan glasyr…så det är ju svårt att se när man inte har något flytande att förhålla sig till.

Bo§e
12/25/19, 10:49 AM
#10

Pilla först bort resterna av den gamla rörstumpen så att det finns plats att sticka in det nya röret i hylsan.     Sedan limmar du fast det nya röret med en "smet" av  vattenglas och kaolin.   Inget särskilt recept……blanda bara vätskan och pulvret tills du får en "lagom kletig"  (senap…?)  massa att limma med.   Låt sedan torka ordentligt, gärna på ett varmt ställe, över natt…..     

🙂

gismoo
1/31/20, 11:20 PM
#11

Jag har köpt en lasertermometer, funkar utmärkt

Susanne Sundström
2/2/20, 1:23 PM
#12

Gismoo berätta gärna mer om det du köpt och var?

//Susanne Sundström

Upp till toppen
Annons: