Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1008 ggr
Sara M Klemetz
12/29/19, 2:19 PM

Vilken temperatur kommer ugnen upp till?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har köpt en gammal stor brännugn (1966) från Naber i fint skick. Har tagit en bild på den lilla skylten på sidan. Hur vet jag att den klarar de temperaturer jag behöver? Är det olika för olika ugnar? Vad behöver jag för temperatur för "basic" stengodslera och glasyr?

Annons:
Bo§e
12/29/19, 2:44 PM
#1

Hej..!      Du har köpt en Naber Modell 14  av 12 kW-typen,   och själva ugnen klarar stengodstemperatur utmärkt.   (En mycket bra ugn…!)    

Men eftersom den är så gammal,  finns det en risk att den blivit såld med  styrutrustning av Typ K  (Nickel-krom), och den är i så fall inte lämplig för stengods.   Om man då vill bränna stengods, får man byta hela styutrustningen till "Typ S".  (Platina-Rhodium 10%)

Detta måste du kolla upp…       Men än skall vi inte kasta in handduken, för ugnen kan ju vara försedd med Typ S-styrning, och då är ju allt ok för stengodsbränning.  Någon senare ägare kan också ha bytt styrsystem….??? 

Lägg gärna ut bilder på styrutrustningen, helst inklusive givarkabel och "allt", så kanske det går att fastställa vilket styrsystem du har, med hjälp av bilderna.

Sara M Klemetz
12/30/19, 6:26 AM
#2

Jag har installerat TC66 från Bentrup, om det är det som är styrsystem? 🤪

Bo§e
12/30/19, 6:36 AM
#3

Ok….styrningen är av Typ S  m.a.o.      Om även givaren och dess kabel är av samma system är allt ok för stengodsbränning.   Själva ugnen är som sagt en utmärkt stengodsugn. 

Du har väl tänkt på att 12 kW effekt  kräver 20 A  säkringar (minst)……..

Upp till toppen
Annons: