Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 981 ggr
kinnekulle
2020-01-26 10:04

Raku

Hej jag bränner lite Raku ibland med har på senare tid fått problem med att få godset svart..skröjar till 950..bränner till ca 1050..behöver det vara mycket syretillförsel under sjäkva bränningen..jag kan uppleva som det reduceras en del..har sällan glasyrer bara svart och släppengob.

Annons:
ramjambam
2020-01-27 11:41
#1

Det är reduktionen efter bränning som styr hur svart godset blir. Jag upplever att det bästa svart uppnås när jag reducerar med sågspån. Eller uppfattar jag frågan fel?

gismoo
2020-01-29 20:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag reducerar en del och vill jag vara riktigt säker på att få svart så fuktar jag spånet lätt, strör över och packar tätt.

Ulla
2020-02-02 17:48
#3

Hej kinnekulle!

Eftersom du skriver att du fått problem som du inte tidigare haft, så undrar jag om det är något du gör annorlunda nu? Eller har du bytt lera eller reduceringsmaterial? Jag har upplevt att det kan skilja litet på olika leror hur de tar upp svärtan.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2020-02-02 20:56
#4

Kom att tänka på en annan sak. Jag ser att du bränner ganska högt för att vara Raku. Om du inte gjorde det förut så kan det hända att det är det som påverkar hur svart resultatet blir.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: