Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 3564 ggr
SaraLin
2020-02-05 22:13

Bly i keramik från Höganäs?

Hej! Jag har en fråga som jag inte lyckats finna svar på, trots en del googlande. Hoppas att någon av er här inne kanske kan hjälpas mig med lite mer info? Har nämligen en uppsättning gråa tallrikar och skålar från Höganäs ”Savoy” som min mamma köpt i omgångar under åren med start 1976. Jag tycks tidigare ha läst att Höganäs slutade använda bly i sina stengods år 1970, och tänkte (dumt nog) att våra tallrikar inköpta i slutet av 70-talet/början av 80-tal skulle vara blyfria. Av en händelse tittar jag närmre på stämplarna och ser att det under några av tallrikarna står ”Blyfritt Stoneware Sweden” och under andra står endast ”Stoneware Sweden”. Innebär det att de som är märkta endast ”Stoneware Sweden” sannolikt innehåller bly trots allt? Då både vuxna och barn i familjen har använt dessa tallrikar och skålar dagligen till frukost, lunch och middag (och de diskas i diskmaskin och åker ibland även in i micron) blev jag nu rejält orolig att vi utsatt oss för onödig risk att få i oss bly. Är det någon här som kan hjälpa mig med mer info så vore jag som sagt väldigt tacksam!

Annons:
ramjambam
2020-02-05 22:21
#1

Det brukar inte användas bly i tillverkningen av stengods, nog aldrig i storproduktion. Bly tål inte stengods temperatur

Bo§e
2020-02-05 22:51
#2

Ca 1909 startade företaget "Andersson och Johansson" (också kallat AJ Keramik) i Höganäs.   Produktionen var servis- och prydnadsgods i lergods, och så fortsatte det till 1969 (somliga menar att det var 1970),  då all lergodsproduktion upphörde, och man övergick till stengods.  Den nya stengodsmassan blandades på fabriken.  Samtidigt bytte man namn till "Höganäs Keramik AB",  och från den punkten tillverkades enbart stengods, fram till slutet.   Godset kunde vara försett med etiketter "Höganäs Stengods", Blyfritt Stoneware Sweden",  "Stoneware Sweden" m.m.    Glasyrerna som användes till stengodsproduktionen  (som brändes i 1170-1180°C) var ofta baserade på Nefelinsyenit,  och inget bly förkom m.a.o. efter den sora förändringen 1969-70.

Så, du kan vara lugn, så länge föremålen inte är lergods från   "AJ-tiden" dessförinnan…..    Men då fanns nog inte Savoy…..  (har för mig att Savoy såldes via Ikea….)

SaraLin
2020-02-06 17:50
#3

Stort tack för svar, uppskattas verkligen! Då bör jag kunna pusta ut :)

nyburgaren
2020-02-07 18:26
#4

Här är ett recept från höganäskeramik från 1972 där använder man keraflux som är en blyfritt..

nyburgaren
2020-02-07 18:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Keraflux är en blyfritt som används 1972 av höganäs keramik dock inte på brukskeramiken men ändå

Bo§e
2020-02-08 00:32
#6

Ja, där ser man……den var faktiskt ny för mig….!        Kanske för att jag hamnade i Höganäsvärlden först några år senare…?

Annons:
Upp till toppen
Annons: